Dopravná spoločnosť Arriva plánuje rozšíriť svoje vlakové spojenia aj na dlhšie trate. Firma chce na trasu nasadiť svoje motorové jednotky 845, ktoré sa však doteraz používali skôr na kratšie vzdialenosti.
Z Prahy má ísť vlak cez Olomouc, Uherské Hradiště a Vlársky priesmyk. Väčšina trasy je elektrifikovaná, Arriva napriek tomu nasadí dieselový vlak. Arriva už požiadala o kapacitu na trati českú Správu železničnej dopravnej cesty (SŽDC).
Česká Arriva plánuje vlakové spojenie na trase Praha–Trenčín. Snímka: František Vlček/MAFRA
Nové vlakové spojenie z Prahy do Trenčína má byť len víkendové a hlavne pre študentov. V piatok popoludní by mal ísť vlak z Prahy do Trenčína, späť by sa vrátil v nedeľu v podvečer. Arriva zatiaľ požiadala o pridelenie trasy, o začatí prevádzky rozhodne až v priebehu leta po získaní definitívneho schválenia pre prevádzku aj na území Slovenska.
Cesta z Prahy do Trenčína by mala trvať menej ako päť hodín, čo je menej, ako jazdí väčšina autobusov. "Chceme pripraviť víkendový študentský vlak na linke Praha – Trenčín cez Olomouc, Přerov, Otrokovice, Uherské Hradiště a Vlárský průsmyk. Odchádzal by v piatok popoludní z Prahy do Trenčína, späť by sa vrátil v nedeľu podvečer," potvrdil pre HN obchodný riaditeľ firmy Arriva v Českej republike Jiří Nálevka. "Táto trasa podľa mňa má potenciál. Bližšie informácie o tomto koncepte a o termíne spustenia však zatiaľ, vzhľadom na konkurenciu, nechceme hovoriť," povedal Nálevka.
„Áno, je to tak,“ potvrdil pre HN generálny riaditeľ Arriva Slovensko László Ivan.
Primátor Trenčína Richard Rybníček vníma príchod nového dopravcu ako fantastickú príležitosť. "Je to vynikajúci prínos pre Trenčín. Bol by som šťasťný, ak by sa také niečo stalo a nielen ja, ale aj obyvatelia mesta,“ domnieva sa Rybníček.
Vlaky pôjdu na komerčné riziko bez dotácií. Česko bude, podobne ako všetkým ostatným prepravcom komerčných spojov, doplácať len zľavy pre študentov a ďalšie skupiny, ktoré musia firmy poskytovať.
Arriva, ktorá patrí v Českej republike k najväčším autobusovým dopravcom, zatiaľ okrem prevádzky na trati zo Šumperka do Koutů nad Desnou na českej železnici nejazdí. Naposledy totiž firma tesne prehrala súťaž o juhočeské trasy, vlani dokonca neuspela so snahou získať prevádzku dotovaných rýchlikov z Plzne do Mostu. Okrem spoju z Prahy do Trenčína plánuje zaviesť Arriva vlakový spoj aj na trase Praha - Benešov.
zdroj: idnes.cz