Bezplatnú prepravu vybraných skupín ľudí vo vlakoch považuje advokát Viliam Karas za zlučiteľnú s pravidlami Európskej únie o poskytovaní štátnej pomoci.
Opatrenie, ktoré začne platiť 17. novembra, podľa neho spĺňa požiadavku sociálnej pomoci osobám ako sú študenti, dôchodcovia či zamestnanci. "Dôležité je, aby sa zľavy dali uplatniť plošne, bez ohľadu na poskytovateľa prepravných služieb," uviedol Karas pre agentúru SITA.
Prečítajte si aj: Polovica Slovákov bude cestovať zadarmo. Druhá to zaplatí
Pokiaľ sociálna politika štátu nie je diskriminačná, nemal by to byť problém. „Ak by dôsledkom takejto politiky bolo neprimerané zvýhodnenie konkrétneho prepravcu alebo jeho neprimerané odmeňovanie v rozpore s pravidlami stanovenými aj judikatúrou Súdneho dvora EÚ, išlo by o nedovolenú štátnu pomoc," tvrdí partner a spoločník advokátskej kancelárie Maple & Fish, s. r. o. "Druhá otázka je, či je takéto opatrenie makroekonomicky rozumné, či nie je prehnane politicky motivované, či má solídny ekonomický základ, ktorý naozaj zlepší sociálnu situáciu a zamestnanosť na Slovensku," dodal Karas.
Ministerstvo dopravy je presvedčené, že v žiadnom prípade nejde o pomoc pre jedného z účastníkov trhu. "Sociálne cestovné bude platiť u všetkých dopravcov vykonávajúcich výkony vo verejnom záujme v zmysle zákona. Keďže podmienky platia pre všetkých dopravcov rovnako, určite nejde o nedovolenú štátnu pomoc," vyhlásil pre agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa.
Premiér Robert Fico.
O ochranu štátneho dopravcu pred súkromnou konkurenciou nejde, ak bude platiť, že sa bude zľava poskytovať každému prevádzkovateľovi vlakov s 2. triedou. "Ak takéto vlaky bude prevádzkovať RegioJet a bude mať právo na refundáciu prepravených cestujúcich, potom nie je možne hovoriť o zvýhodňovaní štátneho prepravcu," tvrdí Karas.
Diskriminácia by to podľa neho bola vtedy, ak by štátny dopravca dotáciu na IC vlaky dostával a súkromný prepravca RegioJet na rýchlovlaky nie. Žiaci, študenti a dôchodcovia budú cestovať zadarmo vo vozňoch 2. triedy v rýchlikoch a osobných vlakoch, ktoré objednáva a financuje ministerstvo dopravy na základe zmlúv o dopravných službách vo verejnom záujme.
Popri štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. sa to týka aj súkromného dopravcu RegioJet, ale iba na trati Bratislava - Komárno. Zavedenie bezplatnej prepravy nebude platiť pre IC rýchliky a iné expresné vlaky prevádzkované dopravcami na vlastné náklady bez podpory štátu.
Zľavy musia platiť plošne, bez ohľadu na to, ktorý prepravca službu poskytuje, upozornil advokát. "Nie je prekážkou, ak sa bude zľava týkať len vlakov určitej kategórie, ak sa nebude rozlišovať medzi štátnym a súkromným prepravcom a bude táto kategória vlakov ekonomicky a sociálne odôvodniteľná," zdôraznil Karas.
Návrh ministerstva dopravy to podľa neho presne takto predpokladá. EÚ nevyžaduje automatické zvýhodňovanie oboch druhov dopravy, vlakovej a autobusovej. "Je to skôr o politickom rozhodnutí vlády, či takéto opatrenie zváži aj pre autobusovú dopravu," uzavrel Karas.
Na zľavách aj pre autobusy by sa podľa rezortu dopravy museli dohodnúť štát, ktorý objednáva vlaky, a krajské samosprávy, ktoré objednávajú prímestskú autobusovú dopravu. "Alebo by muselo prísť k dohode o dopravnej autorite, ktorá by jasne stanovila pravidlá spolupráce a aj objednávania výkonov vo verejnom záujme v autobusovej a vlakovej doprave," uviedol Kóňa. Tieto rokovania trvajú už niekoľko rokov a budú pokračovať.