Jediná súkromná cesta na Slovensku zlacnie. Štát za 46-kilometrový úsek rýchostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami bude platitť o päť miliónov eur menej ako doteraz. Potvrdil to minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD). „Celková úspora počas celého projektu bude 130 miliónov eur,“ konštatoval po dnešnom rokovaní vlády šéf rezortu dopravy. Dokončenie samotného refincovania úveru má šéf rezortu dopravy pripraviť do konca novembra.
Granvia si vezme nový úver a vydá takzvané projektové dlhopisy v hodnote 1,25 miliardy eur. Podľa managing partnera KPMG Slovensko Ľuboša Vanča ich účelom je nahradiť úver s výhodnejšími podmienkami s cieľom ušetriť prostriedky v štátnom rozpočte a pri projekte rýchlostnej cesty R1. Preto to vníma ako veľmi pozitívny krok k úspore štátnych peňazí. O tom, že túto cestu bude stavať spolu so súkromníkom rozhodol ešte v roku 2009 dnes podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny (Smer-SD), a to spolu so spoločnosťou Granvia. Vážny pritom chcel stavať cez takzvané PPP projekty aj ďalšie štvorprúdovky, no jeho nástupca Ján Figeľ (KDH) v nich nepokračoval.
Odborníci tento krok rezortu dopravy vnímajú pozitívne. Ako totiž povedal Vančo, spomínaná autostráda je doteraz jedinou cestou, ktorú štát postavil cez súkromné peniaze. Definitívne o nej rozhodol exminister dopravy Ľubomír Vážny.
V súčasnosti sa na financovaní tohto projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) podieľa konzorcium 12 komerčných bánk a EBOR. Podľa ministerstva dopravy však bolo financovanie PPP projektu nastavené v auguste 2009, kedy sa projekt pôvodne finančne uzatváral.
"V tom čase bola hospodárska kríza v plnom prúde a financovanie projektu bolo zabezpečené za vtedajších podmienok na finančných a investičných trhoch," odôvodnil rezort dopravy. Dnes sú už podľa ministerstva podmienky na finančných trhoch priaznivejšie.