Ani vydarený záver roka nepomohol mladoboleslavskej Škode Auto prekonať predajné čísla z roku 2012. Automobilka dodala zákazníkom v minulom roku 920 800 áut, čo je medziročne o 18 400 vozidiel menej. Škoda dvojpercentný pokles zdôvodňuje tým, že v prvej polovici roka uvádzala na trh nové modely, čo znížilo objem výroby.
V druhom polroku si v predajných číslach polepšila a v decembri dosiahla s predanými 70 000 autami najlepší decembrový výsledok v histórii a medziročný nárastu o 5,8 percenta. V najbližších rokoch chce Škoda podľa vyjadrenia svojich zástupcov ďalej rásť a do roku 2016 má uvádzať v priemere každých šesť mesiacov nový alebo prepracovaný model.
Škoda v roku 2013 predstavila osem nových alebo prepracovaných vozov. A práve kvôli tomu prezentuje medziročný pokles predaja ako úspech. "Aj napriek nadpriemernému počtu nábehov nových modelov a napriek silnému protivetru z trhov sme dosiahli druhý najvyšší predaj v histórii automobilky, to je vynikajúci výsledok," uviedol predseda predstavenstva Škody Auto Winfried Vahland.
Predaja ťahal dole Východ
O prepad sa postarali najmä trhy označované ako východná Európa a Rusko. Vo východnej Európe dodala Škoda v uplynulom roku zákazníkom 125 400 vozidiel, medziročne o 8,5 percenta menej. Na treťom najväčšom trhu značky, v Rusku, dodala automobilka zákazníkom 87 500 vozidiel, čo je o 11,7 percenta menej ako v roku 2012.
Škoda klesla aj na svojom najsilnejšom trhu - v Číne. Tam dodala svojim zákazníkom 227 tisíc vozidiel, teda o 3,7 percenta menej ako v roku 2012.
Inde predaje rástli: V západnej Európe predala Škoda vlani 369 600 vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 3,1 percenta. V decembri vzrástli západoeurópske predaje o 17,8 percenta na 31 300 predaných vozidiel. Na druhom najväčšom trhu značky, v Nemecku, dodala Škoda v vlani 136 400 vozidiel, čo oproti roku 2012 predstavuje nárast o 2,9 percenta.
V strednej Európe vzrástol počet dodávok zákazníkom o dve percentá na 126 500 vozidiel. V decembri sa navýšil predaj Škody v strednej Európe medziročne o 13,5 percenta na 11 300 vozidiel. Na domácom trhu predala automobilka vlani 60 tisíc vozidiel, to predstavuje medziročný nárast o 0,6 percenta.
Najviac ťahala Octavia
Najpredávanejším modelom Škody v roku 2013 bola Škoda Octavia, najmenej sa predalo modelu Škoda Roomster. Škodovka vo svojej rastovej stratégii počíta s tým, že do roku 2018 bude ročne predávať 1,5 milióna áut.
S tým súvisí výrazné množstvo novo uvádzaných alebo modernizovaných modelov. Vlani prišla napríklad nová Octavia, Rapid Spaceback alebo modernizované modely Yeti a Superb. Tento rok sa počíta s novou Fabiou, objaviť by sa mala aj štúdia veľkého SUV a hovorí sa o ďalšej karosárskej variante Octavie alebo elektrickom Citigo. Hotový je aj úplne nový Superb.