StoryEditor

Dohodnuté. Štát zníži ceny mýta

19.09.2013, 00:00
Podnikanie Najekologickejšie autá by mohli dostať zľavy do štyroch percent.

Stropkovská firma D-trans Dušana Večurkovského platí ročne za mýto približne 46-tisíc eur. Vlastní totiž päť kamiónov, ktoré ročne najazdia desiatky tisíc kilometrov. Práve na mýtnych poplatkoch môže už v budúcom roku ušetriť. Podľa zistení HN sa rezort dopravy po mesiacoch rokovaní dohodol s dopravcami na nových sadzbách mýta. Tisícky firiem budú platiť štátu menej.

Večurkovský, ktorý má najekologickejšie kamióny, tak ušetrí ročne vyše 2 200 eur. A dosahy podľa neho budú jasné. „Stúpnu nám zisky a môžeme tak rozvíjať firmu a pridať aj na mzdách zamestnancom.“

V praxi teda autá, ktoré najmenej znečisťujú ovzdušie, zaplatia menej o dve až štyri percentá. Zľavu dostanú aj ostatné úžitkové vozidlá a kamióny. Avšak až po najazdení piatich, prípadne desiatich tisícoch kilometrov. Štát im vtedy odpustí tri percentá. „Bude to veľká výhoda pre domácich dopravcov,“ povedal tajomník Česmadu Pavol Reich.

Samotný rezort dopravy zmeny nekomentoval. Ako však potvrdil analytik Výskumného ústavu dopravného Pavol Kajánek, takáto úľava dopravcom pomôže. A nielen im. „Následne to môžu pocítiť ich zákazníci a teda aj spotrebitelia.“

Podľa hovorcu rezortu dopravy Martina Kóňu však rokovania ešte stále prebiehajú. „O definitívnych výsledkoch budeme verejnosť informovať hneď, ako to bude možné,“ dodal Kóňa.

V praxi sa tak podľa zistení HN dopravcovia so štátom musia dohodnúť ešte na posledných detailoch. 

Pri tomto novom nastavení však ide o podporu slovenských firiem. Takto hodnotí dohodu medzi štátom a dopravcami o poskytovaní zliav podľa počtu najazdených kilometrov šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS).

Podľa bývalého investičného riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti z čias, keď ministrom dopravy bol Ľubomír Vážny (Smer-SD), Juraja Čermáka sa týmto krokom rezort snaží prilákať týchto dopravcov z Česka k nám. Štát tak podľa odborníkov chce, aby sa Slovensko stalo tranzitujúcou krajinou, teda aby po našich autostrádach vo všeobecnosti chodilo viac zahraničných kamiónov.

Okrem týchto zliav menej budú platiť aj tí, ktorých kamióny najmenej znečisťujú životné prostredie. Oni by oproti súčasnosti mali platiť menej až do štyroch percent. Predseda predstavenstva spoločnosti Topnad Pavol Jančovič by privítal ešte vyššie zľavy, a to takmer o polovicu. Ako totiž hovorí, úroveň ciest u nás je žalostná.

Štát však chystá aj ďalšie novinky. Od budúceho roka zavedie mýto aj na krajských cestách, avšak s nulovou cenou. Chce totiž vedieť, koľko a aké autá po tých krajských cestách chodia. Rezort dopravy zatiaľ nespresnil, či kamionisti budú na týchto cestách aj reálne platiť. „Údaje získané z monitorovania nákladnej dopravy budú vyhodnocované a následne bude možné pristúpiť k ďalším krokom či zmenám týkajúcim sa nákladnej dopravy na cestách II. a III. triedy,“ povedal v minulosti Kóňa.

 

01 - Modified: 2005-06-08 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Čo s elitou? Doktorandi stále končia za hranicami
01 - Modified: 2024-10-10 09:00:00 - Feat.: - Title: Podnikatelia za prevod zaplatia aj 40 eur a biznis sťažia i vyššie dane. Tu je sumár opatrení 02 - Modified: 2024-10-07 22:00:00 - Feat.: - Title: Dôležité opatrenie koalícia pre nezhody odložila na ďalšiu schôdzu, v hre je 100 miliónov 03 - Modified: 2024-08-22 12:34:13 - Feat.: - Title: Zmeny cien mýta vychádzajú z európskej smernice. Jej zavedenie je povinné, reaguje rezort dopravy na Danka 04 - Modified: 2024-08-21 10:46:48 - Feat.: - Title: Vláda schválila zmeny v systéme výberu mýta, kamióny budú platiť za emisie oxidu uhličitého 05 - Modified: 2024-08-15 12:38:53 - Feat.: - Title: Výber mýta na diaľniciach a cestách prvej triedy dosiahol v júli viac ako 20-tisíc miliónov eur
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
14. november 2024 19:27