Pri zvyšovaní poplatkov za použitie diaľničnej siete v budúcnosti by sa mala určite zohľadňovať aj miera ochoty a ekonomickej schopnosti obyvateľstva platiť tento poplatok, vraví Kajánek.
Podľa prepočtov HN na Slovensku vodiči platia na jeden kilometer diaľnice dvakrát viac ako vodiči v Rakúsku. Čím si to vysvetľujete?
Neviem, či je úplne správne prepočítavať cenu diaľničnej známky len na dĺžku spoplatnenej infraštruktúry. Dôležitými faktormi sú podľa môjho názoru aj predpokladané počty predaných známok a tým aj očakávaná výška celkového príjmu z predaja a v neposlednom rade aj množstvo finančných prostriedkov, ktoré je určitý štát schopný dať do výstavby, opravy a obnovy cestnej siete z iných zdrojov. Výška poplatku za rok je v Rakúsku predsa vyššia ako u nás, a to aj napriek skutočnosti, že rakúska ekonomika si môže dovoliť omnoho viac investícií do dopravnej infraštruktúry a jej obnovy ako naša.
U nás ročná diaľničná známka stojí 50 eur. Napríklad drahšia diaľničná nálepka na jeden kilometer je v Maďarsku. Je táto cena udržateľná?
Keď zoberieme do úvahy ceny diaľničných nálepiek v okolitých krajinách, tak možno konštatovať, že cena za slovenské diaľnice je skôr priemerná. Osobne nepoznám exaktný výpočet, ako sa táto cena stanovuje, ale ak sa pýtate na jej udržateľnosť, tak by sme mali vziať do úvahy skutočnosť, že diaľničné nálepky majú podstatu poplatku za použitie dopravnej infraštruktúry, ktorý by mal v konečnej hodnote zohľadňovať negatívny vplyv vozidla na jej znehodnocovanie, príslušnú mieru nákladov na jej údržbu, obnovu, ale aj ďalší rozvoj. Takisto by v tejto cene mali asi byť zohľadnené réžie, respektíve nepriame náklady na samotnú tlač a distribúciu diaľničných známok. Vzhľadom na to, že diaľničná sieť sa na Slovensku neustále rozrastá, potom možno očakávať, že aj vývoj ceny v budúcnosti pôjde smerom hore.
Mal by o tom štát uvažovať?
Ako som už spomenul, vplyvom rastu nákladov spojených s potrebou údržby a obnovy stále rozširujúcej sa siete diaľnic a rýchlostných ciest a vzhľadom na možnosti našej ekonomiky, ktorá asi nie je v takom stave ako napríklad v Rakúsku alebo Nemecku, bude štátna správa asi nútená uvažovať o zvýšení ceny diaľničných známok v budúcnosti.
Aká cena diaľničnej známky by bola reálna na našich diaľniciach?
Ťažko povedať exaktne, bol by potrebný prieskum, koľko kilometrov za rok v skutočnosti prejdú vozidlá po spoplatnených úsekoch, a urobiť technické a ekonomické prepočty, možno aj aktualizovať, resp. spracovať novú metodiku a začleniť nové parametre do ceny diaľničných známok, ako sú vonkajšie vplyvy a podobne. Som však toho názoru, že ak by sa cena mala zvyšovať, potom by sa o zvýšení malo uvažovať len do takej úrovne, aby sa výsledná cena zo strany verejnosti a používateľov považovala stále za akceptovateľnú. Pri zvyšovaní poplatkov za použitie diaľničnej siete v budúcnosti by sa mala určite zohľadňovať aj miera ochoty a ekonomickej schopnosti obyvateľstva platiť tento poplatok. Správne nastavená výška poplatku musí byť podľa môjho názoru vyvážená aj vplyvom týchto skutočností.