Plány Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR odovzdať do konca roka 2016 do užívania 133 kilometrov (km) a rozostavať 310 km diaľnic a rýchlostných ciest sú reálne. Vyplýva to z analýzy, ktorú dnes zverejnil Výskumný ústav dopravný (VÚD), a. s., Žilina.
Aktuálne je podľa generálneho riaditeľa VÚD Ľubomíra Palčáka vo výstavbe a v procese súťaže na zhotoviteľa 151,76 km, z toho 102,81 km diaľnic a 48,95 km rýchlostných ciest. „V roku 2013 bolo odovzdaných necelých 50 km diaľnic. Predpokladáme, že v roku 2014 by mohlo byť odovzdaných asi 32 km diaľnic a rýchlostných komunikácií. Z pohľadu analýzy a stavu by sa v roku 2014 mohlo stavať na 12 diaľničných úsekoch. Čo by bolo veľmi dobre, lebo by to znamenalo prácu pre takmer 20.000 zamestnancov. Na jednej strane potrebujeme mať diaľnice vybudované, ale na druhej strane aj stavať, aby stavebný sektor mal prácu,“ uviedol generálny riaditeľ.
Zdôraznil, že analýza upozornila aj na reálne riziká, ktoré môžu plnenie plánu do roku 2016 ohroziť. „Najväčšie riziko, ktoré dnes na Slovensku máme, sú procesy verejného obstarávania. V poslednom čase sa zdá, že prijatá novela sčasti pomohla a tie procesy by sa mohli diať v reálnych časoch. Lebo ony nejaký ten čas potrebujú. Dnes vieme, že diaľnic máme postavených niečo viac ako 50 % z plánovanej dĺžky, pri rýchlostných komunikáciách sme len niekde na 20 %. Ukazuje sa, že v blízkom čase by sme sa v diaľniciach mohli dostať až na 75 % a v rýchlostných komunikáciách na 28 %,“ doplnil Palčák.
Analýza zároveň potvrdila, že aj deklarovaný cieľ o dĺžke začatých a rozostavaných úsekov by sa mohol naplniť. „Plán začatých a rozostavaných diaľnic na Slovensku v roku 2016 sa podarí naplniť, ak bude včas schválený a Európskou komisiou prijatý Operačný program Integrovaná infraštruktúra na roky 2014-2020. Dôležité je tiež dokončiť proces prípravy PPP a urýchliť proces prípravy nových investičných projektov za účelom udržania kontinuity tempa výstavby,“ dodal generálny riaditeľ VÚD.
Veľký dopyt po diaľniciach a rýchlostných komunikáciách je podľa neho na Slovensku nielen vo verejnosti, ale je prezentovaný aj mediálne. „Je to logické, nakoľko dnes je to potrebné pre ekonomiku, pre kvalitu života ľudí a rozvoj turistického ruchu. Jednoducho, tempo výstavby dopravnej infraštruktúry, teda v tomto prípade ciest, je potrebné ešte viac zrýchliť, aby sme dospeli k 100 % v čo možno najkratšom čase,“ uzatvoril Palčák.