Vozia nábytok z belgickej IKEA do holandskej. No zamestnáva ich slovenská pracovná agentúra – za 420 eur a 1300-eurové diéty k tomu. Reč je o slovenských kamionistoch, ktorí vyvolali vlnu nevôle.
Holandským odborom sa totiž takéto praktiky nepáčia a obviňujú nábytkársku sieť, že využívaním lacnej pracovnej sily obchádza tamojšie zákony. „Podávame sťažnosť na ministerstvo dopravy a životného prostredia,“ odkazuje holandský odborový zväz.
Len na porovnanie – „západný“ kamionista na podobnej pozícii zarobí až tritisíc eur za mesiac. Naši vodiči za prácu dostanú dokonca výrazne menej, než je holandská či belgická minimálna mzda.
„Majú obavy z toho, že zamestnávatelia budú uprednostňovať vodičov z východnej a zo strednej Európy, alebo im budú chcieť platiť menej,“ vysvetľuje pre HN generálny tajomník ČESMAD-u Pavol Reich. Samotná IKEA tvrdí, že o tejto praxi nevie – ale spúšťa vyšetrovanie a chce podobným praktikám zabrániť.
Nábytkársky gigant IKEA, na čele s riaditeľom siete Petrom Agnefjällom, znižuje prevádzkové náklady. Napríklad aj lacnejšími vodičmi zo Slovenska.
„Je to sociálny dumping. Žiadame, aby boli podvodníci potrestaní a fair play odmenení spravodlivými dopravnými zákazkami,“ uviedol Edwin Atema z FNV pre holandské periodikum Volkskrant. Odborári argumentujú tým, že keď niekto pracuje v Holandsku, mal by dostávať holandskú minimálnu mzdu. Belgická dopravná spoločnosť však najatím vodičov poverila svoju dcéru na Slovensku. A tá zase siahla po slovenských personálnych agentúrach.
Vzorec sa dá aplikovať
Princíp je pritom jednoduchý. A aplikovať ho možno aj na iné odvetvia, napríklad stavebníctva. „Vo všeobecnosti si firma z členského štátu X najme dopravnú firmu z členského štátu Y, ktorej služby sú lacnejšie než domácich prepravných firiem. Táto prepravná firma potom využije vodičov zo svojej krajiny, ktorí sú lacnejší. Z nášho pohľadu tu ide o klasickú medzinárodnú konkurenciu, ktorá v rôznej podobe funguje globálne,“ dodáva generálny riaditeľ McROY Group Luboš Sirota.
Takýto spôsob zamestnávania nie je podľa odborníkov ničím neobvyklým. V minulosti bola práca vodiča v západnej Európe populárna, po niektorých negatívnych prípadoch, keď nedostali zaplatené, záujem klesol. „Určite stále existuje skupina vodičov, ktorí si vyberajú takúto prácu,“ pokračuje generálny tajomník ČESMAD-u Pavol Reich s tým, že pracujú nielen v Belgicku, ale aj napríklad v Holandsku či Taliansku.
Strach z konkurencie
Holanďania sa sťažujú aj na to, že vodiči z východnej a zo strednej Európy trávia vo svojich kamiónoch týždne, ak nie mesiace a robia príliš veľa jázd. Za kritikou podľa odborníkov stoja sociálne dôvody. Tie viedli v Belgicku aj k obnoveniu zákona, ktorý pokutuje vodičov, keď ich týždenný odpočinok dosahuje 45 hodín namiesto skrátených 24 hodín. „Prekážalo im, že vodič, ktorý pracuje v zahraničí dva či tri mesiace, spí v kabíne a je teda pre zamestnávateľa lacnejší,“ dodáva Pavol Reich.
Medzičasom samotná IKEA rozšírila svoj kódex aj na oblasť transportu. „Považujeme za dôležité, aby boli naše produkty vyrábané a doručené na základe riadnych a spravodlivých podmienok,“ uviedol hovorca IKEA. Tá však nie je jediná, ktorá si najíma lacných vodičov z východu. Podľa FNV ide o tisícky kamionistov.