Za rok 2010 dostanete zľavu za jazdu po železnici vo výške 74 miliónov eur. Ako sa to podarilo?
Len argumentmi. Treba však povedať, že materiál vo vláde nebol len o Cargu, ale aj o nákladnej železničnej doprave ako takej. Železničná doprava však v celej Európe klesá, a to nie je trend, ktorý si žiada Brusel. Jeho úlohou totiž je, aby do roku 2030 prešla tretina z cestnej dopravy aj na železnice a vodu a do roku 2050 až polovica. Problém so železničnou nákladnou dopravou preto nie je len slovenským problémom.
V rokoch 2014 až 2016 dostanete ďalších 67,5 milióna eur. Prečo?
Legislatíva, ktorá je dnes platná, hovorí, že štát by mal kryť fixné náklady pre infraštruktúru. A infraštruktúrny manažér, v tomto prípade Železnice, by mal rozpúšťať variabilné náklady. To znamená, že dopravcovia by za používanie cesty mali platiť len variabilné náklady. Je to totiž rovnoprávne s cestou. Ani osobná doprava či kamióny nepreplácajú budovanie diaľnic. Štát sme teda iba presvedčili, že zľava, ktorá bola, bola fajn, no nestačila na to, aby Cargo dostala na nulu.
A teda nula, čoho?
Vyrovnané hospodárenie. To je cieľ. Ako hovorím, sú dva ciele – oddlženie firmy voči Železniciam a zbavenie sa dlhu voči štátu – teda štátnej finančnej výpomoci. A tá nám kazí aj úrok, keďže banky nás financujú lacnejšie ako štát. Radi by sme ho teda zaplatili, aby sme sa zbavili ďalších zhruba 140 miliónov eur. Chceme tiež znížiť dlh voči bankám. Celkovo sa chceme dostať na zhruba tretinu z dnešného dlhu. To si už trúfame zaplatiť z bežných činností.
Ako tieto peniaze využijete?
Už som to spomínal – na oddlženie firmy. Dnešné čísla totiž nie sú udržateľné. Dlhujeme okolo 450 miliónov eur, naše prevádzkové výnosy sú vo výške 300 miliónov a strata približne 25 miliónov – toto nie je dlhodobo udržateľný stav. Ak sa firma zbaví dlhov a dostane sa aspoň na nulu, tak môže investovať minimálne tú časť, ktorú zinkasuje na odpisoch. To znamená, že sa môže rozvíjať. Momentálne by som to charakterizoval takto – Cargo iba hrdzavie a iba oprašujeme hrdzu. Musíme ju zbrúsiť a namaľovať pekne, aby to malo „fazónu“.