Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre agentúru SITA vypracovala spoločnosť Polis Slovakia. Z 1 402 oslovených ľudí polovica (51,3 percent) vyslovila nespokojnosť s vládnym riešením, pričom rozhodný nesúhlas deklarovalo 29,5 percent respondentov. Spokojných bolo 18,5 percent, pričom rozhodného súhlasu sa vláda dočkala od pár percent oslovených. Túto otázku nevedela posúdiť tretina opýtaných.
Vinník je pre ľudí jasný: Široký
Za zodpovedného za kauzu Váhostav verejnosť vo väčšine (45,1 percent) označila Juraja Širokého (na snímke nižšie). Súčasné vedenie firmy viní tretina a bývalé vedenie 28 percent respondentov. Zodpovednosť dávajú ľudia aj premiérovi Robertovi Ficovi a schránkovým firmám v zahraničí - oboch za zodpovedných označilo zhodne 10,7 percent respondentov. Ministra financií Jána Počiatka ako zodpovedného vníma jeden z desiatich občanov a stranu Smer-SD 7,1 percent opýtaných.
Podpredseda NR SR a bývalý minister dopravy Ján Figeľ je za kauzu Váhostav zodpovedný podľa 3,2 percent respondentov. Ani návrh Smeru-SD na jeho odvolanie z funkcie si nevyslúžil podporu verejnosti - nesúhlas s týmto krokom vyslovila vyše polovica opýtaných.
Pohľadávky by sa nemali kupovať za štátne
Občanom sa nepozdáva ani riešenie, aby štát odkupoval pohľadávky drobných veriteľov Váhostavu za polovicu ich hodnoty. Kým súhlas vyslovilo pätina respondentov, nesúhlasilo viac ako polovica. Z nich väčšina, 61,1 percent si myslí, že pohľadávky by sa mali uhrádzať zo súkromného majetku tých, ktorí tento problém zapríčinili.
Spolu menej ako polovica svoj nesúhlas odôvodnila tým, že veritelia budú odškodnení z peňazí daňových poplatníkov. Štát by nemal uhrádzať dlhy súkromných spoločností, nazdáva sa 38,3 percent respondentov a podobný počet ľudi je presvedčených, že to malo byť viac ako polovica z hodnoty pohľadávok.
Podrobnejšie výsledky prieskumu nájdete TU.
Podnikateľ Juraj Široký. Snímka: TASR
Aké otázky vyvoláva kauza Váhostav:
Pôžičky od schránok
Spolu 20 miliónov eur. Tak toľko naliali schránkové firmy do stavebného giganta Juraja Širokého Váhostav. Hlavný akcionár Váhostavu – Finasist – tvrdil, že tieto peniaze pre podnik vybavil, pretože banky by firme peniaze nepožičali. Medzi nimi je slovenská spoločnosť Lomark, ktorá do Váhostavu naliala 1,5 milióna eur. Paradoxom je, že firma za rok 2013 skončila v strate.
Pracoval pre Lomark
Šéf Vahostavu Marián Moravčík zastupoval spoločnosť Lomark. Tá je jedným z veľkých veriteľov spoločnosti Váhostav, ktorý jej dlhuje 1,5 milióna eur. V rokoch 2010 a 2011 ju zastupoval v rôznych veciach, keď mal od nej generálne splnomocnenie. Na tento prípad upozornila Aliancia Fair-play. Marián Moravčík sa stal šéfom stavebného gigantu vlani na jeseň.
Vlastnícka štruktúra
Počas reštrukturalizácie Váhostavu sa objavila aj jeho vlastnícka štruktúra. Zverejnila ju slovenská pobočka Transparency International. Podľa nej Váhostav vlastní jedna slovenská firma, za ktorou stoja dve slovenské firmy. Za tou poslednou sa však už objavujú firmy z daňových rajov. Jedna vetva smerovala cez Nový Zéland až na Cyprus, druhá cez Nový Zéland na Kostariku.
Kontoroverzná správkyňa
Má len 25 rokov. Správcovskú licenciu získala len pred necelým rokom, pričom odlžovanie spoločnosti Juraja Širokého Váhostav je jej vôbec prvou reštrukturalizáciou. Mladá právnička Petra Gabrišová môže čeliť nielen žalobe, ale i trestu. Dôvodom má byť jej chyba, ktorú mala urobiť v reštrukturalizačnom pláne. Podľa Aliancie Fair-play, ktorá na celý prípad upozornila, mala zvýhodniť jedného veriteľa oproti ostatným. „Keď bola spôsobená ujma, poškodení veritelia si môžu uplatniť náhradu škody u reštrukturalizačného správcu,“ vraví partner advokátskej kancelárie Maple & Fish Viliam Karas.
Ako sa ozdravuje Váhostav