Od včera sa ľudia spod Tatier opäť dostanú do Londýna za niečo vyše dvoch hodín. Letisko Poprad-Tatry totiž oživilo linku na trase Poprad – Londýn. Tá je prvou pravidelnou linkou popradského letiska po hluchom období, ktoré trvalo takmer pol druha roka. Lety zabezpečuje letecká spoločnosť Wizzair štyrikrát do týždňa. Očakáva sa, že okrem Slovákov pracujúcich v Anglicku budú spojenie využívať aj Briti, ktorých u nás láka turistika. Od 13. decembra sa má z Popradu v spolupráci s lotyšskou leteckou spoločnosťou airBaltic pravidelne lietať aj do Rigy a v zimnej sezóne pribudnú charterové lety do Ruska a na Ukrajinu. Nové linky vznikajú v čase, keď štát škrtá dotácie pre regionálne letiská. Na budúci rok dostanú spolu len milión eur. Na porovnanie, v tomto roku dostali od štátu štyri a pol milióna.
Novú letiskovú halu v Poprade otvorili v januári. Odvčera už cestujúci môžu lietať do Londýna.
Menej peňazí od štátu
Letiskám však nestačí na to, aby sa nezadlžovali, ani toľko. V roku 2012 dostali od štátu skoro deväť miliónov eur. Peniaze však teraz musia hľadať inde. „Zníženie dotácií automaticky neznamená zánik letiskovej spoločnosti ani letiska,“ povedal hovorca Ministerstva dopravy Martin Kóňa. Dodal, že regionálne letiská sú samostatné podnikateľské subjekty a ich manažmenty zodpovedajú za svoje fungovanie.
Výkonný riaditeľ piešťanského letiska František Varga však tvrdí, že problémy, ktoré regionálnym letiskám vznikli, sú práve z dôvodu zníženia celkovej dotácie. Ak sa podľa neho niektoré letisko bude musieť zatvoriť, určite to nebude mať žiadny katastrofálny vplyv na národné hospodárstvo, ale jednoznačne to znevýhodní región. Managing partner spoločnosti KPMG Ľuboš Vančo vidí možné riešenie v rovnováhe financovania medzi štátom a krajom či mestom, v ktorom sa letisko nachádza. Samospráva totiž profituje z potenciálneho turistického rozvoja v ňom. „Štát alebo vyšší územný celok sa musí rozhodnúť, či letisko v regióne chce. Je to politické rozhodnutie,“ poznamenal Vančo.
Letiská sa musia „obracať“
Na lepšie časy svitá aj na letisku na Sliači. Vedenie momentálne intenzívne rokuje s potenciálnym leteckým prepravcom. Obchodno-ekonomický riaditeľ letiska Vladimír Sitarčík pre HN prezradil, že lietať by sa malo do dvoch destinácií v Anglicku. Kým sa s prepravcom nedohodnú oficiálne, detaily špecifikovať nechcel. Tvrdí, chce sa tak vyhnúť tomu, aby im biznis prebrali konkurenčné menšie letiská.
Žilinské letisko bez pravidelnej linky minimalizovalo prevádzkové náklady a počet zamestnancov potrebných na zachovanie letiska, ale rokuje s Českými aeroliniami. „Čo sa týka ročného počtu vzletov a pristátí lietadla, patríme k najvyťaženejším letiskám,“ uviedla hovorkyňa žilinského letiska Zdena Pištíková. Môže za to spolupráca so Žilinskou univerzitou, ktorá na letisku robí výcvik svojich študentov až po úroveň obchodného pilota dopravných lietadiel. Piešťanské letisko má zas do konca roka vybrať konkrétneho záujemcu o letisko a jeho aktivity. Podľa Vargu nemusí ísť iba o kúpu celého letiska. Konkretizovať bližšie to zatiaľ nechcel.