StoryEditor

Začal sa stavať tunel storočia. Pozrite si stavbu, ktorej Počiatek verí

09.06.2015, 14:54
Najdlhší, až 7,5 kilometrový diaľničný tunel na Slovensku je súčasťou diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala.

Minulý rok poklepávali, tento rok svätili. Po rituáli posvätenia sošky Svätej Barbory, patrónky baníkov, dnes minister dopravy Ján Počiatek už po niekoľký raz začal razenie tunela Višňové pri Žiline.

Najdlhší, až 7,5 kilometrový diaľničný tunel na Slovensku je súčasťou diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala. Vysúťažená cena sa nachádza tesne pod hranicou 410 miliónov eur.

Pozrite si, ako sa stavia tunel storočia vo Višňovom:

Razenie oboch rúr tunela potrvá do roku 2017. "Rozdiel oproti minulým rokom je, že dnes tu stojíme s reálnymi zmluvami a reálnymi termínmi," pochválil sa Počiatek. Rovnako ako minulý rok, aj dnes vyjadril nádej, že úsek bude dokončený v roku 2019.


Razenie Tunela Višňové. Snímka: HN/Pavol Funtál

Stavby a prach: diaľnice pri Žiline

Prach, zničené cesty a nespokojní občania. Aj takto vyzerá život v niektorých obciach, ktorých sa dotkla výstavba diaľničného prepojenia Bratislavy s metropolou východu – Košicami.

Krušné chvíle zažíva počas výstavby obec Dolný Hričov, neďaleko ktorej sa stavia tunel Ovčiarsko. „Stredom obce nám chodia nákladné vozidlá. Suť, ktorú vyvážali z razeného tunela, sa miešala s dažďovou vodou, vytvorila hmotu ako cement a znečisťovala okolie cesty, chodníky, ploty a autá,“ posťažoval sa starosta obce Peter Zelník.

Problémy mali aj s prašnosťou, čo sa však zmenilo po rokovaní s vedením Združenia Ovčiarsko. Občanom obce prekážajú otrasy, prach a veľká intenzita áut. „Ulica osloboditeľov je v dezolátnom stave. Nákladiaky chodia popri historickom kostole a nikoho nezaujíma, či tam padne strecha,“ bilancuje stav hlavnej obecnej cesty Zelník.

Neďalekú obec Ovčiarsko trápi tiež hlavne prašnosť a množstvo vozidiel. „Rokovanie s Národnou diaľničnou spoločnosťou a zhotoviteľom nám prinieslo výstavbu bezpečnostného chodníka. Ľudia tak nebudú musieť chodiť po ceste,“ konštatuje starostka obce Darina Ninisová.

Zhustenú premávku pociťujú hlavne ráno a v poobedných hodinách. Podľa starostky je v kritickom stave cesta na Žilinu, ale Žilinský samosprávny kraj už začal postupne riešiť výtlky. Podľa Zelníka aj Ninisovej im žilinská župa prisľúbila kompletnú opravu cesty po skončení prác na úseku, čo bude v roku 2018.


Razenie Tunela Višňové. Snímka: HN/Pavol Funtál

Najväčší stavebný ruch na diaľničnom prepojení západu a východu Slovenska prebieha práve v okolí Žiliny. „V Žilinskom kraji sú štyri rozostavané úseky v celkovej hodnote 1,202 miliardy eur,“ potvrdzuje NDS. Podľa ministra Počiatka by sa severné diaľničné prepojenie malo dokončiť do roku 2019. „Jediným otáznikom zostáva úsek Turany – Hubová, kde po výbere trasovania akceptovateľného pre štát, Brusel aj ochranárov zasiahla vyššia moc v podobe masívneho zosuvu pôdy nad budúcou trasou diaľnice,“ uviedol rezort dopravy.

Problémový úsek Turany – Hubová
Úsek stále nie je vysúťažený. „Projekt sa momentálne nachádza vo fáze posudzovania vplyvov na životné prostredie,“ vyjadrila sa Národná diaľničná spoločnosť. Na úseku sa dlhodobo nevie dohodnúť ministerstvo a ochranári. Tí preferujú variant tunelu, pretože povrchová cesta by viedla cez chránené územia.

Aj generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák vidí ako kľúčový práve tento sporný úsek. „Podstatné je, aby sa vysúťažil úsek Turany – Hubová. Ak sa to podarí v priebehu budúceho roka a začne sa s výstavbou, termín dokončenia v roku 2019 by mohol byť reálny,“ hovorí Palčák.

Rastúca aktivita na stavbách
Oproti vlaňajšku narástli začiatkom tohto roka investície do verejných výdavkov o 71,9 percenta. Podľa vyjadrenia Štatistického úradu značnú časť týchto výdavkov tvorili práve investície do výstavby ciest a diaľnic. Prejavilo sa to aj na aktivite na stavbách. Tento rok by mali byť odovzdané tri úseky – D1 Dubná Skala – Turany s dĺžkou 16,4 km, obidve časti D1 Jánovce – Jablonov s celkovou dĺžkou 18,5 km a D1 Fričovce – Svinia, ktoré budú dlhé 11,2 km.

Na celkové dokončenie D1 je potrebné vysúťažiť ešte dva posledné úseky. Prvým z nich je problematický úsek Turany – Hubová. Druhým je takmer osemkilometrová diaľnica Prešov, západ – Prešov, juh, súčasťou ktorej bude aj takmer dvojkilometrový tunel Prešov. 

01 - Modified: 2007-06-20 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Štrajk v Telekome sa končí
01 - Modified: 2022-05-03 14:19:09 - Feat.: - Title: Dostavba tunela Višňové sa posunie, bolo zistených množstvo problémov 02 - Modified: 2022-02-14 09:27:10 - Feat.: - Title: V súťaži na dokončenie Višňového vidia firmy nepresnosti. Termín dostavby je opäť otázny 03 - Modified: 2022-02-09 15:44:10 - Feat.: - Title: Višňové sa mení za chodu. Tri rúry z neho urobia slovenský unikát 04 - Modified: 2021-12-21 21:09:50 - Feat.: - Title: Diaľnice: časť plánov tento rok narazila. Týchto päť úsekov sa pohlo najviac (prehľad) 05 - Modified: 2021-12-16 13:21:48 - Feat.: - Title: Na Višňové vyčerpáme alokované eurofondy. Sú nižšie, ako zmluvná cena, tvrdí Doležal
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
12. november 2024 20:59