Keď pred dvoma rokmi otvárali zlievareň Railway Casted Components na východe Slovenska, chválili sa pozoruhodným biznisplánom. Zákazky mal totiž producent podvozkov pre vagóny zazmluvnené na šesť rokov dopredu. Hovoril o výrobe 24 hodín denne, 7 dní v týždni.
Fabrika počítala so 450 zamestnancami a punc jej významu dodal aj premiér Robert Fico, ktorý prestrihával pásku. Po dvoch rokoch je všetko inak. Fabriku potápajú dlhy a súdy spečatili jej osud. Firma sa ocitla v konkurze.
Spoločný podnik slovenskej Tatravagónky veľkopodnikateľa Alexeja Beljajeva a ruskej United Wagon Company doplatil na ruské sankcie, keď bola firma orientovaná jednostranne na tento trh. Aj keď v priebehu roka sa snažil o záchranu prostredníctvom reštrukturalizácie, nepodarilo sa.
„Okresný súd Prešov vyhlasuje konkurz na majetok dlžníka Railway Casted Components,“ uvádza súd v stanovisku. Smolu majú nielen štyri stovky zamestnancov, ale aj celý rad veriteľov. Podľa účtovnej uzávierky za minulý rok dosiahli celkové záväzky spoločnosti sumu 28 miliónov eur.
Medzi najväčších veriteľov pritom patrí štátna Eximbanka, keď jej firma dlhovala na splátkach približne 11 miliónov eur. Banka ich chce podľa Viery Konovej z útvaru marketingu a komunikácie vymáhať v konkurze.
K rozbehu firmy prispel aj samotný štát investičnými stimulmi. Firme odklepol pomoc vo výške 10 miliónov eur. Beljajevova spoločnosť z tejto pomoci zatiaľ minula približne tretinu. Kedy začne ministerstvo konanie na zrušenie investičnej pomoci, je zatiaľ otázne. Mlčí aj samotná firma.