Riaditelia informačných technológií vo firmách sa v súčasnosti podľa nej oveľa viac podieľajú na zvyšovaní ich ziskov. "Dnes majú v prvom rade vždy na pamäti to, ako môže zmena informačného systému prispieť k lepšiemu výsledku spoločnosti," hovorí viceprezidentka IBM pre informačné technológie Jeanette Horan.
Mnohé spoločnosti v súčasnosti menia okrem informačných technológií aj celý svoj biznis model, aké výsledky im to môže priniesť?
Ak by som sa na to pozrela z pohľadu našich skúseností v IBM, vďaka zmenám, ku ktorým sme pristúpili v informačných technológiách a celkovo v biznise, máme dnes možnosť využívať všetky prednosti najnovších technológií. Súčasťou tohto procesu je aj virtualizácia informačných systémov či využívanie softvéru ako služby -- cloud computing, ktoré nám dovoľujú riadiť naše dátové centrá oveľa efektívnejšie ako predtým. A vďaka tomu môžeme investovať viac peňazí do zmien v našom podnikaní, čo nám prináša vyššie príjmy.
V čom sa IBM najviac poučilo počas vlastnej podnikovej transformácie?
Bola to pre nás veľká lekcia. Naučili sme sa, že robiť zmeny v takej veľkej korporácii ako je IBM si vyžaduje dôslednosť, využitie due dilligence a technológií. Rovnako ako pri ktorejkoľvek inej zmene, ktorú idete robiť, musíte aj pri transformácii vlastného biznisu predovšetkým na zmeny pripraviť ľudí. Musíte predovšetkým vyškoliť zamestnancov, aby boli pripravení na nové procesy a organizáciu práce vo firme. Ale zároveň im musíte vysvetliť, prečo sú zmeny, ktoré vo firme robíte, užitočné. A rovnako im musíte ukázať, v čom budú tieto zmeny pre firmu prospešné.
Kde prinášajú tieto zmeny vyplývajúce z transformácie spoločnosti úspory?
Zmeny vo vedení firmy napríklad môžu podnikom priniesť úspory v oblasti marketingu. Naopak, zmeny v servisne orientovaných oddeleniach sa prejavia zvýšením produktivity spoločnosti.
Akú úlohu zohrávajú pritom inovácie?
Dnes je každý zamestnanec vo firme závislý od technológií. Bežne používame mobilné telefóny, notebooky a podobne. Pracovníci očakávajú, že budú môcť technológie, ako mobilné telefóny a počítače, využívať v práci bez obmedzení rovnako, ako to robia v súkromnom živote. Vďaka inováciám sa snažíme rozvíjať úroveň informačných technológií v IBM tak, aby sme splnili nároky našich zamestnancov. A aby sme im práve vďaka inováciám pomáhali pracovať rýchlejšie a efektívnejšie. Aj preto ľudia z môjho tímu spolupracujú s výskumným tímom IBM, ako aj s kolegami zo softvérovej divízie, na čo najširšom zapájaní inovácií do praxe.
Ako IBM podporuje inovácie?
Robíme v tomto smere mnoho vecí, ale dve z nich sú najdôležitejšie. Prvou je, že sme zapojení do vývoja nových produktov IBM. Môj tím ľudí sa podieľa na zlepšeniach, ktoré potom využívajú aj pracovníci softvérovej divízie pri vývoji softvérových produktov IBM a tieto sa, ak sa osvedčia v našej spoločnosti, dostanú do komerčného využitia u našich zákazníkov.
Môžete povedať aj nejaké príklady?
Vyvinuli sme napríklad produkt, ktorý umožňuje pracovníkom IBM zostať v spojení cez platformu sociálnych médií. A rovnako sme sa podieľali na vývoji blogov či wiki stránok.
Ako sú pracovníci IBM zapojení do tohto procesu?
V mojom inovačnom tíme pracujeme na zavádzaní rôznych nových technológií do nášho systému. V mnohých prípadoch kvôli tomu musíme prispôsobovať naše vnútorné prostredie, takže zamestnanci, ktorí sú zapojení do tohto procesu, pritom môžu vyvíjať rôzne aplikácie, ktoré pomôžu zlepšiť naše informačné systémy. Ak napríklad vieme, že veľa našich zamestnancov využíva službu Picasa, naši zamestnanci môžu pracovať na tom, ako túto službu zapojiť do nášho prostredia.
Do akej miery môžu inovácie šetriť náklady na informačné technológie?
Inovácie sa stávajú súčasťou firiem rôznymi cestami. Faktom však je, že ak napríklad centralizujeme naše dátové centrá, prináša nám to nemalé úspory. A tieto náklady sa nám darí šetriť práve cez inovácie. Naša práca s dátami uloženými v týchto centrách je potom efektívnejšia, ako bola predtým. A pretože sme IT spoločnosť, veľmi veľa našich oddelení vyvíja vlastné aplikácie, ktoré im umožňujú pracovať efektívnejšie.
IBM je jedným z najväčším vývojárov analytických systémov, ako ich využívate vo vašej spoločnosti?
Tieto analytické nástroje využívame hneď na niekoľkých úrovniach. Sú pre nás zdrojom veľkého množstva informácií a často nám aj napovedajú, ako sa napríklad niektoré odvetvia budú vyvíjať. Informačné technológie majú v súčasnosti schopnosť zbierať veľké množstvo dát o firme a jej zákazníkoch. Nie všetky firmy však s týmito dátami vedia pracovať. Analytické nástroje, ktoré IBM vyvinula, nám pomáhajú veľmi efektívne napríklad pri optimalizácií zásob, pretože IBM poskytujú veľmi veľa informácií o firme samotnej.
Kde sa ešte môžu uplatniť?
Využívame ich tiež pri našich obchodných partnerstvách s dodávateľmi. Umožňujú nám rozpoznať slabé miesta našich potenciálnych dodávateľov, alebo slabé miesta v celom dodávateľskom reťazci, ktorého funkčnosť je pre nás kľúčová pri dosahovaní lepších výsledkov samotnej spoločnosti IBM. Tiež vďaka nim firma môže usporiť nemalé náklady, pretože sa môže efektívnejšie a správnejšie rozhodovať.
Veľa riaditeľov firiem zodpovedných za informačné technológie sa v minulosti staralo najmä o tom, aby efektívne fungoval informačný systém danej spoločnosti, aká je ich úloha dnes?
Riaditelia informačných technológií sa v súčasnosti oveľa viac zapájajú aj do strategického riadenia spoločností, v ktorých pracujú. Aj keď, samozrejme, naďalej dohliadam na to, aby naše dátové centrá pracovali čo najefektívnejšie, a to je moja najdôležitejšia úloha, oveľa častejšie ako v minulosti spolupracujem s obchodným tímom na tom, aby boli naše hospodárske výsledky čo najlepšie. Pomáham riešiť napríklad otázky týkajúce sa efektivity spoločnosti, zvyšovania jej produktivity a podobne z hľadiska informačných technológií.
Takže sú riaditelia informačných technológií oveľa viac vtiahnutí do zvyšovania efektivity a zisku firiem?
Áno, oveľa viac sa podieľajú na tvorbe čistého zisku a dnes majú v prvom rade vždy na pamäti to, ako môže zmena informačného systému prispieť k lepšiemu výsledku spoločnosti. Informačné technológie umožňujú firmám tvoriť zisk. Dôkazom toho je napríklad aj fakt, že dnes trávim oveľa viac času, ako kedykoľvek predtým, s marketérmi IBM a vymýšľame, ako by im mohli informačné technológie pomôcť v dosahovaní ešte lepších predajných výsledkov našej spoločnosti.
Ako pokračuje z vášho pohľadu zavádzanie cloud computingu vo veľkých spoločnostiach v porovnaní s malými a so stredne veľkými firmami?
Sú stále veľké rozdiely vo využívaní cloud computingu medzi veľkými, malými a stredne veľkými firmami. Súkromné cloudové riešenie predstavuje ekonomicky výhodný model pre veľké spoločnosti. Zatiaľ čo pre malé a stredne veľké firmy je ekonomicky výhodnejšie využívanie verejne dostupného cloudového riešenia. Pokračujeme však v práci s globálnym technologickým servisným tímom IBM na produkte, ktorý by mohol urobiť privátne cloudové riešenie výhodným aj pre malé a stredne veľké firmy.
IBM znížilo počet interných aplikácií, ktoré môžu zamestnanci používať vo firme, už o 70 percent, ale podľa vás to stále nie je dosť, koľko aplikácií ešte chcete stopnúť?
Predpokladám, že ich počet znížime do polovice roku 2015 ešte asi o polovicu. Vo firme využívame stále viac ako 4 500 aplikácií, a to je príliš veľa. Súčasťou stratégie IBM je aj globalizácia interných procesov prebiehajúcich vo firme. Máme veľa globálnych klientov, ktorí očakávajú, že vďaka IBM budú môcť využívať procesy vo svojich firmách globálne. Potrebujeme všeobecný globálny IT systém. V súčasnosti sa mnohé z aplikácií IBM využívajú len v jednej krajine. Naším cieľom je procesy globalizovať.
Ktoré sú v súčasnosti najväčšie bezpečnostné riziká pre veľké spoločnosti, ako je IBM?
Myslím si, že dnes sú všetky veľké spoločnosti oveľa viac obozretné kvôli rastúcim bezpečnostným rizikám, ktoré im hrozia z vonkajšieho prostredia. Podľa môjho názoru k najväčším bezpečnostným rizikám dnes patrí, ak zamestnanec využíva či už svoj mobilný telefón, tablet alebo notebook v prostrediach s rôznym stupňom ochrany. Potom dochádza k situáciám, keď takýto zamestnanec pri používaní internetu prinesie do vnútorného systému firmy škodlivý program -- malware, ktorý sa môže podieľať na poškodení informačných systémov.
Čo je hlavným dôvodom vašej návštevy na Slovensku, bude tu opäť IBM vytvárať nové pracovné miesta?
IBM má na Slovensku niekoľko operačných servisných centier. A ja tu spolu so svojím tímom budujem zdieľané servisné centrum pre potreby globálneho IT v spoločnosti IBM. Čiže hlavne preto som sa rozhodla pricestovať na Slovensko a mám tu aj stretnutie s niektorými z našich zákazníkov.
Koľko ľudí pracuje v tomto zdieľanom servisnom centre?
Na Slovensku a v Maďarsku je to spolu okolo 500 ľudí.
Vizitka
Kto je Jeanette Horan?
Výkonnou riaditeľkou informačných technológií v americkej korporácii IBM je od mája minulého roka. Zároveň zastáva aj funkciu viceprezidentky spoločnosti IBM. V spoločnosti IBM začala pracovať v roku 1998. V IBM bola jedným z manažérov zodpovedajúcich za softvér Lotus. Pracovala aj v divízii vývoja produktov a bola generálnou riaditeľkou laboratórií IBM v americkom Sillicon Valley.