O výsledkoch preverovania trinástich privatizačných výstupov informoval včera predseda Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) Jozef Stahl. Len v troch prípadoch podľa neho možno hovoriť o porušení zákonov. Patrí k nim privatizácia Gynekogicko-pôrodníckej nemocnice na Partizánskej ulici v Bratislave, pretože nebol vypracovaný a predložený transformačný návrh zamestnancov tejto nemocnice tak, ako to vyžaduje transformačný zákon zaoberajúci sa premenou príspevkových a rozpočtových organizácií na neziskové. V tomto prípade pochybili ministerstvá zdravotníctva aj privatizácie. Pri transformácii Nemocnice s poliklinikou v Bardejove chýbali doklady o registrácii neziskovej organizácie, ako aj ďalšie náležitosti, ktoré vyžaduje zákon. NKÚ preveroval aj postup privatizácie dvoch výskumných ústavov, šiestich podnikov Slovenskej autobusovej dopravy a dvoch zdravotníckych zariadení, všetky podľa zákona o veľkej privatizácii č. 92/91 Zb. V tejto skupine možno hovoriť o porušení zákona len v prípade Špecializovaného liečebného ústavu chronických chorôb v Limbachu.
K už dávnejšie medializovanej privatizácii Výskumného ústavu zváračského (VÚZ), a. s., Bratislava, J. Stahl uviedol: "Pri hodnotení projektov bol rozhodujúci celospoločenský prospech." Vláda SR v auguste tohto roka rozhodla o nadobudnutí majetku VÚZ v prospech Priemyselného inštitútu za 20 mil. Sk. Ide o záujmové združenie, v ktorom figuruje Združenie priemyselných zväzov, Slovenský živnostenský zväz, SOPK a štyri technické univerzity. Druhým vážnym záujemcom bola manažérsko-zamestnanecká spoločnosť Prvá zváračská, a. s., Bratislava, ktorá ponúkla za VÚZ 102 mil. Sk. "Nezistili sme, že by pri výbere bol porušený zákon. Ak niekto dá nižšiu cenu, ale presvedčí výberovú komisiu, že jeho projekt rieši, napríklad ,otázku zamestnanosti, rozvoja či investícií, môže ho komisia vybrať, hoci ponúkne nižšiu cenu. Komisia rozhodne, ktorý faktor je najdôležitejší," vysvetlil J. Stahl.
Podľa informácie HN v podaní na NKÚ bola privatizácia spochybnená najmä preto, lebo nadobúdateľ nepreukázal zdroj financií. Zo slov predsedu NKÚ vyplýva, že stačí, ak uchádzač preukáže, že má k dispozícii financie, napríklad vinkuláciu na účte. Nie je rozhodujúce, kto peniaze uložil. "Otázka je, či Priemyselný inštitút ako združenie podlieha zápisu do obchodného registra," reagoval J. Stahl na ďalšiu výhradu, že nepredložil výpis z obchodného registra. Privatizácia VÚZ bola pre nás vyčerpávajúci zápas," povedal HN riaditeľ ústavu Koloman Ulrich. "Ústav končí svoje hospodárenie v kladných číslach. Verím, že nový vlastník bude v tomto trende pokračovať."
Pre NKÚ sa preverovanie privatizácie otvorilo až novelou Ústavy SR. Úrad síce nemôže pri kontrolách o ničom rozhodnúť, môže však dať príslušným štátnym orgánom odporúčania. Tam, kde sa porušil zákon, Ministerstvo hospodárstva SR odporučí vláde, aby zrušila príslušné privatizačné rozhodnutie. "Je korektné, že Fond národného majetku SR vyčkal s prevodmi majetku pri kontrolovaných prípadoch," dodal J. Stahl.
Ocenenia majetku Výskumného ústavu zváračského (mil. Sk)
účtovná hodnota 378
podnikateľská hodnota 88
substančná hodnota 723
Privatizačné ponuky (mil. Sk)
Priemyselný inštitút (víťaz) 20
Prvá zváračská 102
Slovreal 130
Zdroj: NKÚ
StoryEditor