StoryEditor

Tunel Sitina slávnostne otvoria túto sobotu, fungovať začne deň na to

21.06.2007, 17:58
Autor:
TASRTASR

Bratislavský tunel Sitina po 3,5 roku výstavby slávnostne otvoria už túto sobotu, 23. júna. Deň na to sa spustí aj jeho oficiálna prevádzka. Tunel je súčasťou úseku diaľnice D2 Lamačská cesta Staré grunty a po spustení jeho prevádzky sa očakáva vyťaženosť 20 000 vozidiel za 24 hodín v oboch smeroch.
Otázky súvisiace s financovaním výstavby takmer 1,5 kilometra dlhého diaľničného tunela Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a. s., nekomentuje. Pôvodne dohodnutá zmluvná cena sa pritom v dôsledku viacerých komplikácií počas výstavby niekoľkokrát navyšovala. "Zazmluvnená cena bola 3,5 miliardy Sk. Celkové náklady zverejníme, keď príde konečná faktúra, dovtedy to nekomentujeme," uviedol pre TASR hovorca NDS Marcel Jánošík.
Tunel dlhý 1 440 metrov tvoria dve samostatné dvojprúdové tunelové rúry, jedna pre každý jazdný smer. V každej tunelovej rúre je jeden núdzový záliv, na piatich miestach sú rúry prepojené únikovými chodbami. Šírka vozovky medzi obrubníkmi je 7,5 metra (m), po oboch stranách sú chodníky 1 m široké. S tunelom Sitina súvisia aj ďalšie stavby v jeho okolí, ktoré by mali byť vybudované do konca septembra.
"Odovzdanie tunela je nielen riešením preťaženej dopravy na Patrónke, ale tiež dokončením diaľnice D2 spájajúcej ťah z Brna do Budapešti," uviedol pred časom generálny riaditeľ NDS Igor Choma. Tunel je podľa neho vybavený najkvalitnejšou technológiou a bezpečnostnými opatreniami, počnúc dozorom 50 kamier cez ventiláciu až po únikové východy.
Program sobotného oficiálneho otvorenia potrvá od 9. do 18. hodiny. Prvým motoristom, ktorý oficiálne prejde novým bratislavským tunelom, bude pilot F1 David Coulthard. Počas dňa sa uskutoční aj simulácia nehody a následného zásahu v tuneli či koncert viacerých hudobných skupín.
Výstavba tunela Sitina sa začala 30. októbra 2003, jeho projektová príprava však začala už v rokoch 1995 a 1996. Výberové konanie na zhotoviteľa stavby sa realizovalo v roku 2002 a spomedzi troch súťažiacich ho vyhralo japonsko-české konzorcium Taisei Corporation Skanska DS, a. s. Stavebná časť budovania tunela bola dokončená v decembri 2005, po čom nasledovala montáž technológie. Inštalácia a úspešné skúšky technologických zariadení v tuneli Sitina boli ukončené 20. apríla 2007. Skúšku dopravných stavov tunela, ktorá súvisela s jeho blížiacim sa odovzdaním do prevádzky, vykonala potom NDS 28. a 29. apríla tohto roka.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. júl 2024 10:02