StoryEditor

V podstate predávam Slovensko

17.12.2007, 23:00

Zuzana Mikulášová je mladá, úspešná rodená Bratislavčanka. Je magnetom na zahraničných investorov pre Slovensko. Zuzana prezentuje výhody investovania u nás a reprezentuje našu krajinu vo svete. Keď rozpráva, hovorí energicky, oči jej žiaria a ruky gestikulujú. Študovala ekonómiu v Rakúsku, vo Švajčiarsku a Francúzsku. Hovorí plynule piatimi jazykmi. Momentálne sa učí ešte čínštinu a švédčinu, zo zvedavosti. Jazyky ju jednoducho bavia.
Malá herečka
Zuzana bola ako dieťa živé striebro. Tvrdí, že od malička inklinovala k obchodnému prostrediu. "Rada som sa hrala na predavačku, recitovala, rozprávala a spievala," dodáva. Od malička študuje jazyky. Začala nemčinou, pokračovala ruštinou a angličtinou. Na gymnáziu si pribrala francúzštinu a na univerzite ju zaujala španielčina. "Jazyk odstraňuje všetky bariéry. Jazyk vám pomôže lepšie spoznávať ľudí a krajiny," hovorí. Hrala aktívne basketbal a so Slovanom Bratislava sa stala dorasteneckou majsterkou Československa. "Zrazu sa zo mňa stala taká typická športovkyňa. Taká, čo chodí s veľkou taškou a v rifliach. Našťastie zakročila mamina a priviedla ma naspäť k sukniam a lodičkám," spomína si.
Keď prišiel čas rozhodovania sa, kam podať prihlášku na univerzitu, tak prišla aj dilema. "Zvažovala som popri ekonómii aj právo," hovorí. Nakoniec vyhrala ekonómia a vôbec neľutuje.
Európska vysokoškoláčka
Škola a štúdium Zuzanu vždy bavili. "S matematikou som síce nikdy nebola veľký kamarát, napriek tomu, že som ekonómka," smeje sa. Začala študovať v Bratislave, no záujem o všetko nové a tiež zvedavosť ju priviedli na myšlienku ísť ďalej. "Mala som záujem poznať klasické európske univerzity. Moja prvá voľba padla na Rakúsko. Nevybrala som si Viedeň, to sa mi zdalo príliš blízko. Rozhodla som sa pre Innsbruck," spomína. V malom, ale slávnom rakúskom meste strávila dva roky.
Túžba po poznaní ju však hnala ďalej. Jej cieľom sa stalo Švajčiarsko známe svojím kvalitným a vo svete veľmi uznávaným systémom školstva. "Zürich bol zase o niečom úplne inom. Internacionálne mesto na brehu krásneho jazera, tak ako väčšina švajčiarskych miest." Práve vo Švajčiarsku Zuzana ukončila univerzitné štúdium. "Bolo to pre mňa dosť náročné a ťažké obdobie. Začala som si uvedomovať rozdielnosť našich mentalít a začalo sa mi cnieť po takom normálnom, voľnom živote. Švajčiari si totiž všetko plánujú a starostlivo organizujú. V pondelok už presne vedia, čo budú robiť v piatok. A ja som príliš spontánna na to, aby som bola tak dopredu preorganizovaná. Takisto väčšinou sa boja vyjadriť svoj vlastný názor. Sú veľmi opatrní, majú obavu, že každým slovom sa môžu človeka nejako dotknúť," vysvetľuje.
Parížske štúdiá
Po Švajčiarsku jej kroky smerovali do Francúzska. "V Paríži som úplne rozkvitla a ožila." Po dvojročnom štúdiu tam získala titul MBA, špecializovaný na manažment medzinárodných projektov. "Štúdium bolo veľmi zaujímavé. Zišlo sa nás tam zhruba 50 študentov. Národnosťami sme pokryli takmer celý svet. Spoznala som rôzne kultúry. A riadenie medzinárodných projektov je aj o rôznom vnímaní kultúr. Môžete rozumieť investíciám a mať dobré projekty, ale ak nerozumiete ľuďom, ich kultúre a mentalite, len ťažko môžete byť úspešný," dodáva Zuzana.
Súčasťou štúdia bol aj pobyt v krajine tretieho sveta. A tak sa Zuzana ocitla v Senegale. Strávila tam dva týždne. Navštevovala tam pobočky francúzskych firiem. " Bola to moja prvá skúsenosť na africkom kontinente. Bola som viac-menej v šoku, ale veľa som videla a pochopila," smeje sa.
Zuzana na stavbe
V rámci stáže počas parížskeho štúdia sa dostala do francúzskej spoločnosti Bouygues Construction, obrovskej nadnárodnej stavebnej spoločnosti. "Táto spoločnosť má približne 80-tisíc zamestnancov a realizuje projekty po celom svete. Najviac projektov má momentálne v Rusku a na Kube. Spolu s ďalšími dvoma partnermi dostali zákazku postaviť výrobnú prevádzku pre PSA Peugeot Citroën v Trnave. A práve cez nich som sa dostala na Slovensko," hovorí o svojom novom smerovaní.
Francúzska firma hľadala vhodného človeka pre dosť špecifickú pozíciu v Trnave. Zuzana vtedy končila štúdium v Paríži. Jej škola mala úzke kontakty s najväčšími firmami. A ona sa stala tým najvhodnejším kandidátom. Dostala ponuku a začala pracovať pre francúzsku spoločnosť ako expatriotka na Slovensku. "Bola to pre mňa zaujímavá skúsenosť, niečo unikátne a zároveň exotické. Na starosti som mala riadenie komunikácie konzorcia troch spoločností."
Príchod do agentúry SARIO
Po dokončení stavby sa so spoločnosťou rozlúčila. Vedela, že vedenie firmy ju plánovalo presunúť na svoje projekty v Rusku alebo opačným smerom. Zuzana chcela ostať v Európe.
Vyhliadla si SARIO. S agentúrou sa dostala do styku už pri investičnom projekte PSA. "Chcela som pracovať tam, kde by som využila moje skúsenosti, a hlavne jazyky. Zvyčajne môžete v práci využívať jeden jazyk. Tu v SARIO však môžem skutočne využívať všetky. Nikdy neviem, s kým budem hovoriť alebo v akom jazyku budem viesť najbližšie obchodné rokovanie. Výborná znalosť jazykov vás dostane bližšie k investorovi, a tým predbehnete svojich konkurentov. Ja nie som človek, ktorý vie sedieť len v kancelárii a robiť si ticho svoju prácu, ja musím s ľuďmi veľa komunikovať. Komunikácia, to je základ mojej práce," spomína dôvody, prečo je tam, kde je.
Tvorkyňa imidžu Slovenska
V SARIO pracuje od januára 2006. Už vyše roka riadi dva odbory. Je riaditeľkou generovania investičných projektov a zároveň riaditeľkou marketingu. Prvá pozícia zahŕňa oslovovanie a vyhľadávanie potenciálnych zahraničných investorov, ktorí by mohli na Slovensko prísť a etablovať sa. Tu je jej práca zameraná najmä na prezentáciu Slovenska a jeho investičného potenciálu. "V podstate predávam Slovensko," hovorí o práci riaditeľky generovania investičných projektov.
Druhá pozícia zastrešuje všetky marketingové aktivity agentúry. "Môžem povedať, že sa jedna aj druhá aktivita prelínajú. Jedno nevylučuje druhé. Jednak získavanie investorov si vyžaduje správny marketing a používanie správnych marketingových nástrojov. Keďže šéfujem aj marketingovému oddeleniu, dá sa povedať, že si vytváram základ, aby som mohla Slovensko úspešne prezentovať," vysvetľuje.
Vie, ako na to, lebo ju to baví
Je mladá a úspešná. Svojím príchodom posilnila tím. "Myslím si, že som pozíciu SARIO upevnila, hlavne v oblasti prezentácie slovenského investičného prostredia. Naplno tu využívam svoje prezentačné schopnosti. Aplikujem ich na rôznych investičných fórach doma a v zahraničí."
Práca ju baví, pretože napĺňa jej očakávania. Stretáva sa s veľkým množstvom nových ľudí. Keď pracujete v jednom sektore, zvyčajne sa stretávate s ľuďmi z vášho odboru. U Zuzany to tak nie je: "Mám možnosť spoznávať to najširšie publikum, aké sa len vôbec spoznať dá. Stretávam sa s ľuďmi počínajúc veľvyslancami, cez vysokoškolských profesorov či riaditeľov tých najväčších firiem, až po neziskové organizácie." Permanentne si rozširuje obzor. Patrí k nesmierne komunikatívnym a otvoreným ľuďom. Rada diskutuje, rozpráva, vysvetľuje a rozvíja myšlienky. Tieto jej vlastnosti jej pozíciu v SARIO len podporujú.
Aktuálne má v tíme sedem ľudí. Pri naplnených stavoch spolupracuje až s desiatimi zamestnancami. Charakterizuje sa ako tolerantný šéf. "Snažím sa kolegov pochopiť a využívať a aktivizovať všetko pozitívne, čo v sebe majú." Nezadávam len úlohy. Som prístupná na akýkoľvek dialóg alebo diskusiu. Viem, že problematické veci sa nedajú len obísť, treba si ich vysvetliť a vyriešiť, a nie preskočiť". "Som veľkorysá. To však vyplýva z mojej povahy. Nemyslím si, že ľudí treba limitovať a držať nakrátko, aby podávali dobrý výkon," dodáva.
Hranice štátnej firmy
"Momentálne mám pocit, že funkcia, ktorú zastávam, je pre mňa absolútne relevantná. Práca v SARIO ma tak odborne, ako aj spoločensky napĺňa. A napĺňa aj moje ambície. Mám možnosť sa veľa naučiť a mnohé veci pochopiť v širších súvislostiach."
"SARIO je štátna agentúra -- v tom je špecifická. Nikdy nebude môcť fungovať ako súkromná spoločnosť. Preto má určité hranice a limity. Ale výzvy a ciele, ktoré má, sú skutočne vysoké. A ja mám záujem tieto výzvy plniť a o tieto ciele bojovať. Je to pre Slovensko veľmi významná a potrebná agentúra."
O živote
Práca jej uberá aj z voľného času. "Snažím sa však nájsť si čas na šport a zábavu." Miluje aerobik, lyžovanie. Nezanevrie ani na kultúru. Najviac inklinuje k opere a muzikálom. "Rada spievam, ale karaoke nemusím mať," usmieva sa.
Zuzana vie, že z nastúpenej cesty bude musieť raz na nejaký čas vystúpiť. "Som predovšetkým žena a každá žena chce mať rodinu a deti. A to chcem aj ja. Viem, že jedného dňa príde tá chvíľa a ja sa budem musieť rozhodnúť. Jedno však viem, že určite chcem naďalej rozvíjať potenciál, ktorý mám. Mám svoje predstavy, plány a ambície, a tie si chcem postupne napĺňať. Či to bude v SARIO alebo niekde inde, to ukáže čas. Keď stagnujem, tak je to so mnou zlé."
Do života
"Je potrebné veľa čítať a vzdelávať sa. Vytvárať si svoj názor, stáť si za svojím názorom a bojovať oň. Žiť a existovať bez vlastného názoru je nemožné. Je potrebné spoznávať ľudí a stretávať sa s nimi, a najmä vybrať si svoju vlastnú cestu životom. Tá je na začiatku určite ťažká. Ste absolventom po škole, nikto vás nepozná, nikto o vás nevie. Treba si však vybrať. Rozhodnúť sa pre niečo a potom na tom pracovať, a najmä vydržať."

Čo mám rada:
muzikál: Notre Dame de Paris vo francúzskom origináli
dobré jedlo (a červené víno): nie som však gurmán, ktorý zje všetko
cestovanie: okrem Južnej Ameriky a Antarktídy som už navštívila všetky kontinenty
...a čo nie:
skoré vstávanie
papriku: vlastne ju ani nemôžem jesť
povrchnosť, nekvalitu a nezáujem

Kto je Zuzana Mikulášová
Zuzana Mikulášová je 30-ročná riaditeľka marketingu a generovania investičných projektov agentúry SARIO. Narodila sa v Bratislave. Študovala ekonómiu v Bratislave, Rakúsku a vo Švajčiarsku, kde aj štúdium dokončila. V Paríži získala titul MBA so špecializáciou na manažment medzinárodných projektov. Spolupracovala pri výstavbe trnavskej automobilky PSA Peugeot Citroën. Hovorí plynule piatimi jazykmi. Je slobodná, bezdetná.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
12. november 2024 16:29