Minulý rok sa o Slovalcu hovorilo hlavne v súvislosti s rozhodnutím predstavenstva o znížení výroby. Aký bol dôvod?
Minulý rok bol v našom sektore poznačený hlavne pandémiou, avšak ochladenie priemyslu a naše rozhodnutie o znížení výroby o 16 percent prišlo ešte predtým. Spôsobilo to viacero faktorov ako ochladenie v automobilovom priemysle a ďalších segmentoch odoberajúcich naše produkty. Tieto trendy sme cítili, a aj preto sme znižovali výrobu už predtým.
V nasledujúcich mesiacoch začal úradovať covid. Bol teda minulý rok bolestivejší, ako ste čakali?Priemysel, a hlavne ťažký priemysel, zostal podobne ako aj v roku 2009 bežať, a aj napriek kríze sme nemali dlhodobý problém s odbytom. V globále sme síce trochu znížili výrobu, ale samotný predaj koncovým zákazníkom bežal v podstate naplno. Tretina našej výroby ide pre automotive výrobcov, zvyšok ide zjednodušene do stavebníctva. V prípade automotive nastal krátkodobý prepad, následne sa však výrobcovia snažili výpadky dohnať, čo sa prejavilo aj na ich objednávkach. Celkovo sa dá povedať, že sme niekoľko mesiacov cítili mierny pokles. V konečnom dôsledku bol však najhorší fakt, že na menší dopyt reagovala cena výrobkov, ktorá šla dolu.
Tým pádom ste menej vyrobili a zároveň predávali za nižšiu cenu?
To je jeden zo základných atribútov výrobcov hliníka. Neviete totiž predať svoj výrobok za cenu, akú si vymyslíte, ale predávate ju na základe ceny, ktorú určuje trh. A ten je regulovaný na Londýnskej burze kovov – London Metal Exchange. To je dôvod, prečo nevieme naše zvýšené náklady preniesť na zákazníka. Cena kovu na burze klesla, čo nás tlačilo do oveľa tenšej marže. Až do bodu, keď sme vyrábali niekoľko mesiacov so stratou. Ku každej tone, ktorú sme vyrobili, sme „pribalili sto dolárov“, odovzdali ju zákazníkovi. Zotrvačnosť hutníckeho priemyslu je pre ekonomiku jednoznačnou výhodou. V krízach ako táto ho neviete tak ľahko vypnúť. Zatiaľ čo napríklad automobiloví výrobcovia dokázali pomerne jednoducho a rýchlo odstaviť svoju výrobu na viac ako mesiac, v našom segmente je to ťažko predstaviteľné. Okrem toho iné veľké slovenské fabriky taktiež nemali veľké výpadky, a to stabilizuje ekonomiku. My ako fabrika sme mali výrobný výsledok taký, ako sme si naplánovali, aj vďaka výborne nastaveným procesom vo firme, vynikajúcim technologickým výsledkom a odborným kvalitám zamestnancov.
V roku 2020 ste sa dostali do výraznej straty na úrovni 39 miliónov eur. Aký bol dôvod a ako dopadol z hľadiska hospodárskych výsledkov minulý rok?
Ide o relatívne jednoduchú matematiku. Cena výrobných vstupov rástla, cena elektrickej energie rástla, cena za naše výrobky nerástla, a preto sme sa dostali do výraznej straty. Významným dôvodom, ktorý v roku 2020 podstatne znížil hospodársky výsledok, bolo aj precenenie aktív spoločnosti podľa zásad IFRS vo výške 35 miliónov dolárov.
Fabrika disponuje vo výrobe celkovo 226 kusmi pecí. V minulom roku ste ich odstavili 36. Zmenilo sa niečo v tejto oblasti?
Áno. V časti z nich sme obnovili výrobu. Momentálne máme v prevádzke 216 pecí a desať z nich je odstavených. Dôvodom je pretrvávajúca neistota. Zároveň musí jedna šestina pecí každý rok prejsť generálkou. No a jedna generálka jednej pece stojí 250-tisíc eur. V minulom roku sme prioritne odstavili najstaršie pece a následne sme znovu spustili len tie, na ktoré máme objednaný materiál.
Ak by ste spustili výrobu naplno, nebol by o výrobky záujem?
Nebol by problém reštartovať aj zvyšok výrobných kapacít. Problémom však je, že jedna pec na seba po gene...
Zostáva vám 85% na dočítanie.