Pokles tržieb už netrápi len hotelierov, reštauratérov či malé predajne. V januári prvýkrát poklesli aj príjmy hypermarketov a supermarketov.
„Tržby v maloobchode sa v januári 2021 medziročne znížili o 16,8 percenta, bol to najväčší pokles od roku 2009,“ informoval štatistický úrad s tým, že hypermakety zarobili o 12,4 percenta menej.
Pokles bol evidentný vo všetkých deviatich sledovaných činnostiach maloobchodu, v štyroch z nich dosiahol pokles historické minimá.
Pokles ovplyvnil zákaz predaja
„V hypermarketoch a supermarketoch, ktorých tržby tvoria vyše 40 percent z celkových tržieb maloobchodu, platil zákaz predaja ostatného tovaru. O ich pokles tržieb sa tak podpísali najmä páskami prelepené regály s oblečením či iným vybavením do domácností," hovorí Eva Sadovská, analytička spoločnoti Woood & Company.
Zároveň však dodáva, že oproti vlaňajšku si síce mnohé kamenné prevádzky, ktoré musia byť zatvorené, polepšili alebo vytvorili svoje online kanály, no ani tie im ich obvyklý predaj či tržby nedokázali zabezpečiť.
„Prejavy druhej vlny koronakrízy v priebehu januára výrazne zasiahli obchod, tržby v maloobchode zaznamenali väčší prepad ako počas prvej vlny pandémie ochorenia COVID-19 na jar 2020," podotkli štatistici.
Úrady ešte pred Vianocami pre šírenie nového koronavírusu nariadili uzavrieť väčšinu predajní s výnimkou obchodov s potravinami a drogériou. Všetky predajne mohli vydávať tovar objednaný cez internet či telefonicky, no ani online predaj nedokázal vykompenzovať straty z tradičných kamenných prevádzok.
Nenávratne stratené
„Z hľadiska dopadu na obchod sú významné dve veci. Prvou je už tri mesiace trvajúca regulácia nepotravinárskeho sortimentu, kde sa tržby presunuli do online priestoru. Tieto tržby sa nepresunú do obdobia po lockdowne, ale sú pre obchodníkov nenávratne stratené," upozornil Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu, ktorá zastrešuje veľké maloobchodné reťazce ako Kaufland, Tesco či Lidl.
„Úvod roka priniesol do slovenského maloobchodu kruté vytriezvenie. Na druhej strane, rozsah poklesu tržieb síce prekvapil, ale úplne ani nezaskočil. Po prevažne pozitívnych prekvapeniach, ktoré maloobchod prinášal v závere roka, kedy vytváral ilúziu odolnosti domáceho maloobchodu voči druhej vlne pandémie, priniesol január nepríjemné zreálnenie tržieb slovenských obchodníkov,“ uviedol analytik Uncredit Bank Ľubomír Koršňák.
Podľa očakávaní sa na historicky najnižšiu hodnotu prepadli tržby v ubytovaní. Januárový pokles o takmer 90 percent prekonal aj prepad tržieb z prvej vlny pandémie v apríli 2020.
Podobne nepriaznivý vývoj bol aj v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev, kde sa januárové tržby medziročne znížili o viac ako polovicu.