Národná diaľničná spoločnosť vo štvrtok podpísala zmluvu na vybudovanie úseku rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín – Nižná. Cena za realizáciu štvorkilometrového obchvatu Tvrdošína je vyše 62 miliónov eur, financovaná bude zo štátneho rozpočtu. Výstavba bude trvať zhruba dva a pol roka.
Diaľničiari zmluvu podpísali s konzorciom spoločností Hochtief SK, Porr a Hydroekol Dolný Kubín. "Od odovzdania staveniska sa zhotoviteľ zaviazal toto dielo odovzdať za 882 dní, čo bude v deviatom alebo desiatom mesiaci roka 2023," priblížil na štvrtkovej tlačovej konferencii v Tvrdošíne predseda
Tisíce vozidiel denne
Predstavenstva NDS Juraj Tlapa. Novým úsekom R3 by malo po uvedení do prevádzky prechádzať 6500 vozidiel denne.
Rýchlostná cesta R3 Tvrdošín – Nižná sa napája na existujúci obchvat Trstenej a je vedená zvlneným členitým terénom prevažne v extraviláne.
Na konci úseku R3 vedie po vetve križovatky Nižná a prostredníctvom privádzača Nižná sa pripája na súčasnú cestu I/59 cez okružnú križovatku pred vjazdom do Nižnej.
Predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Erika Jurinová zdôraznila, že obchvat Tvrdošína odľahčí mesto od tranzitnej dopravy. Zvýši tiež bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. "Je to bodka za jedným dlhým príbehom," dodala.
Investície budú pokračovať
Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) deklaroval, že v investíciách do regiónu Oravy plánujú pokračovať.
"Rýchlostná cesta alebo akákoľvek investícia do infraštruktúry prináša život a impulz pre región. Orava má čo ponúknuť, chceme pomáhať aj v rámci schémy štátnej pomoci cestovnému ruchu. Máme pripravené investície z plánu obnovy do cyklotrás a verejných budov," skonštatoval.
Na oficiálnom štarte výstavby sa zúčastnil aj minister financií Eduard Heger (OĽANO). "Som veľmi rád, že v čase pandémie, keď vládne v ekonomike neistota a ľudia sú plní obáv, bude cesta R3 ďalším verejným stimulom do ochromenej ekonomiky. Dnes o to viac platí, že keď sú zmrazené súkromné investície, musí viac investovať vláda," vyhlásil.
Projekt je podľa Útvaru hodnoty za peniaze ekonomicky výhodný. Analytický tím k tomu dospel na základe analýzy výhodnosti výstavby úseku. Posúdenie projektu prinieslo výraznú úsporu v nákladoch, čo umožňuje postaviť túto cestu a dostať hodnotu za peniaze.
Stavba zahŕňa približne 100 stavebných objektov, 11 mostov (osem na R3, jeden ponad R3 a dva na privádzači) a viac ako 1800 metrov protihlukových stien.