Slovenský výrobca nábytku Decodom v marci ohlásil masívne prepúšťanie. O prácu malo prísť 903 zo 1 170 ľudí.
Počas prvej vlny koronavírusu mal výrobca svoje predajne zatvorené sedem týždňov a po ich znovuotvorení zaznamenal prepad návštevnosti o 20 percent.
Zdá sa však, že reorganizácia, štátna pomoc a vyšší online predaj situáciu zachránili. Firme sa tak podarilo udržať 800 pracovných miest.
Predaj cez internet
Online predaj sa po opätovnom rozbehnutí prevádzok dokonca zdvojnásobil. V rámci tejto stratégie výrobca od novembra spustil aj predaj kuchýň na mieru cez internet.
"Na začiatku sme sa sústredili na najdôležitejšie, aby sme novú situáciu zvládli. Všetkým pracovníkom sme načas vyplatili mzdy, na základe dobrých vzťahov s dodávateľmi sme si dohodli dlhšiu dobu splatnosti, s bankami a štátom sme nastavili splátkové kalendáre a zároveň nám niektorí zahraniční odberatelia poslali úhrady v predstihu. To bol pre Decodom veľmi dobrý signál," povedal Jozef Tanzer, nový generálny riaditeľ Decodomu, ktorý do spoločnosti nastúpil ako krízový manažér.
"Následne sme pristúpili ku kompletnej reorganizácii fungovania spoločnosti na všetkých úrovniach – od manažmentu, cez výrobu až po predaj a klientský servis,“ dodal Tanzer.
„V posledných dňoch sme sfinalizovali aj dohody s viacerými financujúcimi bankami. Ozdravný proces spoločnosti je náročný a finančne nákladný, aj preto si vyžaduje špeciálny prístup, vysokú profesionalitu a flexibilitu bankových inštitúcií,“ uviedol.
Zlé hospodárenie?
Spoločnosť na začiatku koronakrízy uviedla, že vládou oznámené ekonomické opatrenia sú nedostatočné a pokrývajú iba zlomok osobných nákladov.
Premiér Igor Matovič v tom čase naznačil, že za plánovaným veľkým prepúšťaním v nábytkárskej firme nemusí byť koronavírusová kríza, ale zlé hospodárenie.
"Vzhľadom na to, že táto firma už v roku 2018 mala obrovskú stratu, mínus 3,3 milióna eur, nie som si úplne istý, či prepustenie 900 ľudí súvisí priamo s krízou alebo s ich hospodárením z minulých rokov," povedal v marci predseda vlády.