Výrazné zmeny v grafikone nebudú. Je už dohodnutý a trasy sú pridelené, hovorí šéf ZSSK Filip Hlubocký.HN - Peter Mayer
StoryEditor

Covid-19 zrazil železnicu. Počty cestujúcich spadli až do čias bez Ficových vlakov zadarmo

21.10.2020, 00:00
Počet cestujúcich sa prepadne na úroveň roku 2014. Ide ešte o obdobie pred zavedením bezplatnej dopravy, povedal pre HN šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Filip Hlubocký.

Vláda zaviedla nové opatrenia proti koronavírusu. Budete pritvrdzovať aj vy? Plánujete zmenu grafikonu?
Je to plne v kompetencii objednávateľa vlakovej dopravy, teda ministerstva. Pravidelne komunikujeme, či chystá obdobné opatrenia ako v prvej vlne. Zatiaľ nemáme také informácie. Osobne predpokladám, že k obmedzeniam dôjde. V akom rozsahu, zatiaľ neviem. Z môjho pohľadu predpokladám obmedzenie medzinárodnej linky do Česka. Otázka je, či sa budú riešiť aj bezplatní cestujúci, ako to bolo počas prvej vlny, a či sa bude znižovať celková frekvencia vlakov. Vzhľadom na to, v akom režime fungujú vysoké a stredné školy a aj niektoré iné vzdelávacie zariadenia, je možné, že takýto scenár nastane.

Doteraz ste sa nedostali na úroveň cestujúcich spred roka a vláda zaviedla nové obmedzenia. Pociťujete už ich efekt vo vlakoch?
Na začiatku prvej vlny sme mali výpadok 80 až 90 percent, čo bol katastrofálny stav. Postupne sme sa začali vracať k normálu. Bol tam stále 20- až 30-percentný rozdiel oproti predchádzajúcemu roku. Počet cestujúcich sa znížil, keď začali znovu stúpať čísla nakazených. Vplyv naň mali aj nové opatrenia. K tomuto týždňu máme výpadok 50 až 60 percent oproti minulému roku. Naša predikcia spred dvoch týždňov hovorila o ročnom prepade vo výške 44 percent. Ale po tom, čo vidíme, ako rastú čísla nakazených, a počujeme, ako politici hovoria o možnom lockdowne, sa obávam, že prepad bude ešte hlbší.


Keď ste vlani prepravili rekordných 77 miliónov ľudí, tak tento rok to bude asi polovica.
Bohužiaľ áno. Možno aj menej, čo nás, samozrejme, neteší. Odhad je niekde okolo 48 miliónov, čo bol počet cestujúcich v roku 2014, pred zavedením bezplatného cestovania pre študentov a dôchodcov. Takže ako keby sme vymazali posledných päť rokov, keď nám počty cestujúcich na železniciach úspešne rástli.



Prejdem na ďalšiu horúcu tému. Trať z Bratislavy do Komárna budete spolu s rakúskymi železnicami dočasne prevádzkovať tri roky. Ako by mala spolupráca s ÖBB vyzerať?
Dopravcom tu budeme my a kolegovia z Rakúska nám poskytnú svoje súpravy, to znamená rušne, vozne aj riadiace vozne. Budú tu jazdiť štyri súpravy ÖBB doplnené o naše modernizované vozne. Ak jazdíte z Bratislavy do Viedne, tak to môžete poznať. Spolupráca bude spočívať v tom, že oni nám budú poskytovať svoje koľajové vozidlá. Budú tu aj naše súpravy radu 840, ktoré teraz jazdia na trati Poprad – Studený Potok – Tatranská Lomnica. Bude to teda vyskladané zo slovensko-rakúskeho železa. V špičkách uvidia cestujúci práve rakúske súpravy.

Mali sa uskutočniť už aj testy vozidiel na trati. Ako dopadli? Vyhovujú vlakové súpravy?
Áno, vyhovujú. Potrebovali sme si stanoviť presné jazdné časy. Druhá vec je, že rušňovodiči musia spoznať trať. Najväčší problém tu je, že ide o jednokoľajku s nízkou priepustnosťou trate, čo znamená že nie možné vykonávať efektívne križovanie vlakov v staniciach. Pre infraštruktúrne problémy nevieme efektí...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-11-21 18:45:10 - Feat.: - Title: Na mnohých miestach komplikuje dopravu poľadovica 02 - Modified: 2024-11-21 07:52:47 - Feat.: - Title: Šéf TMR Igor Rattaj pre HN: Naše horské strediská inšpirujú aj Rakúšanov. Postupne sa učia online predaju 03 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Odkedy nefunguje Nord Stream, energetická hodnota plynu na Slovensku významne vzrástla (rozhovor) 04 - Modified: 2024-11-20 09:00:00 - Feat.: - Title: Dvojica Svedkov Jehovových prehovorila o odchode zo sekty. Je to forma psychického násilia, v 30-tke som bol panic 05 - Modified: 2024-11-17 16:08:07 - Feat.: - Title: V noci bude uzavretá diaľnica D1 medzi Popradom a Mengusovcami aj tunel Bôrik
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. november 2024 22:18