Náklady na základné komponenty pre výrobu vozidiel prudko vzrástli v dôsledku pandémie koronavírusu.
Uviedol to nemecký koncern Volkswagen (VW), podľa ktorého to vytvára ďalší tlak na zisky v čase, keď automobilový priemysel vstupuje do hlbokej recesie.
Najväčší svetový výrobca automobilov, ktorý minulý týždeň začal s obnovou výroby vo svojej centrále vo Wolfsburgu, skonštatoval, že aktuálna produkcia výrobcov náhradných dielov predstavuje iba zlomok ich kapacity. Výsledkom je, že prenášajú vyššie náklady na odberateľov.
"Dodávatelia investovali do výrobných zariadení pre veľké objemy produkcie," uviedol člen predstavenstva pre nákup VW Stefan Sommer pre noviny Financial Times.
„Teraz dochádza k odpisom, zatiaľ čo režijné náklady zostávajú vysoké a nie je možné ich znížiť zo dňa na deň."
Dodal však, že je príliš skoro na to, aby bolo možné povedať, či budú celkové náklady na výrobu automobilov z dlhodobého hľadiska vyššie.
Zhoršenie stavu hotovosti výrobcov
Podľa neho je nepravdepodobné, že by výrobcovia automobilov počas recesie preniesli na spotrebiteľov ďalšie náklady. To znamená, že budú nútení ich absorbovať, a to aj v prípade, že to ešte zhorší stav ich hotovosti, ktorá už "krváca" v dôsledku zatvorenia závodov a poklesu predaja.
Výrobcovia áut, ako je napríklad Volkswagen, sa spoliehajú na tisíce individuálnych dodávateľov, ktorí často vyrábajú diely na objednávku a dodávajú ich automobilkám v presne stanovenom termíne.
V uplynulých rokoch automobilky čiastočne zvýšili svoje zisky vďaka zľavám od dodávateľov. No tí už avizovali VW, že mu viac nemôžu ponúkať zníženie cien.
Pripomenul, že každý výrobca vrátane VW musí v súčasnosti znášať rovnaké náklady, ako keď jeho produkcia bežala na plné obrátky, hoci nemôže využiť plnú kapacitu výrobných liniek.
Nemecké továrne VW sú závislé od dodávok 6500 komponentov len z Európy. Koncern vyjadril obavy z problémov v dodávateľskom reťazci, ak drobní podnikatelia neprežijú krízu.
Medzitým najväčší dodávateľ automobilových dielov na svete, nemecký koncern Bosch, varoval, že automobilovému priemyslu hrozí obrovská recesia, ktorá zatieni aj jeho pokles po finančnej kríze v roku 2008.
Možnosť šrotovného
Lídri nemeckých automobiliek sa majú v priebehu utorka stretnúť s predstaviteľmi vlády, aby prediskutovali zavedenie tzv. šrotovného na zvýšenie predaja.
Tento program sa pravdepodobne zameria na subvencie na kúpu vozidiel s nízkymi emisiami, najmä na elektrické autá. Ich najdrahšia zložka, lítium-iónové batérie, by pritom mohla tiež viesť k zvýšeniu nákladov.
Sommer zároveň upozornil, že skupina VW nemôže začať hneď s reorganizáciou dodávateľského reťazca v dôsledku pandémie.
Podľa neho by vybudovanie alternatívneho dodávateľského reťazca bolo v tomto okamihu „príliš zložité“, pretože nikto nemôže predpovedať, „ako alebo kde vypukne ďalšia pandémia".