Plynová kríza. Slovné spojenie, ktoré v posledných týždňoch rezonuje v energetickom sektore. O necelé dva týždne totiž vyprší zmluva o preprave ruského plynu cez Ukrajinu a ani po sérii rokovaní, do ktorých opakovane zasiahol aj Brusel, sa kľúčoví hráči nevedia dohodnúť. „Sme v kontakte s ruskými aj ukrajinskými partnermi. Informácie, ktoré dostávame v tejto chvíli, hovoria, že obe strany nie sú dohodnuté,“ uviedol v rozhovore pre HN minister hospodárstva Peter Žiga. Vláda sa tak pripravuje na rôzne scenáre. Aj preto sa šéf rezortu v pondelok stretol so zástupcami kľúčových plynárenských podnikov na Slovensku – s SPP, SPP – distribúciou, Eustreamom a Naftou, ktorá prevádzkuje podzemné zásobníky.
Posledné rokovanie na európskej úrovni sa medzitým konalo včera v Berlíne. Ruský prezident Vladimir Putin po stretnutí s ukrajinskou hlavou štátu Volodymyrom Zelenským a s Marošom Šefčovičom, zastupujúcim Európsku komisiu, opäť zdôraznil, že je v ich záujme, aby plyn tiekol ďalej. „Budeme hľadať riešenie, ktoré je prijateľné pre všetky strany vrátane Ukrajiny. A to napriek budovaniu infraštruktúry, ako je Nord Stream 1, Nord Stream 2, TurkStream,“ povedal Putin. Dohoda má však stále háčik – musí to byť pre Gazprom ekonomicky výhodné. A to je hlavný kameň úrazu. Európa sa totiž počas tohto roka aktívne pripravovala na krízu. Zásobníky sú plné, cena plynu na burze je nízka a záujem o prepravované množstvo zo strany Kyjeva a Bruselu vyšší, ako je Rusko ochotné cez kohútiky pustiť.
Pri poslednom kole dotácií na kúpu elektromobilov a plug-in hybridov sa šesť miliónov eur vyčerpalo za necelých päť minút. V tom prvom sa pritom ani nedočerpal celý balík. V čom bol rozdiel?
Situácia na trhu je úplne iná. Autá sú lacnejšie, je veľký počet modelov, ktoré sú cenovo dostupnejšie. Napríklad Škoda má nový model, ktorého cena je 17-tisíc eur. Ak človek dostane osemtisícovú dotáciu, má vozidlo za deväťtisíc.
Áno, ale lacnejšie elektromobily sú menšie a slúžia skôr ako sekundárne, nie primárne autá. Nie je to skôr dotovanie áut pre bohatších ľudí?
Obmedzili sme maximálnu cenu vozidla na 50-tisíc eur s DPH. Tá pokryje stredný segment, nie veľké a drahé vozidlá. Okrem toho autá už majú väčší dojazd a je po nich zároveň spoločenská objednávka.
Ale nebolo možné na jeho financovanie použiť lízing. To je celkom bežná prax, ak si niekto kupuje úplne nové vozidlo. Prečo?
Pre prípadné problémy s vlastníctvom. Štátne dotácie majú svoje pravidlá. Nechceli sme, aby sa s autami špekulovalo. Uvedomte si, že elektromobilitu v našich podmienkach ešte len rozbiehame. Týchto áut je u nás aktuálne orientačne okolo 1 200. Takže nárast počtu registrácií bude s autami s dotáciou (cca 700 kusov) enormný. Plug-in hybridov je ďalších tritisíc. Základným cieľom bolo vôbec naštartovať tento segment. Okrem toho sme sledo...
Zostáva vám 85% na dočítanie.