StoryEditor

Dlhy železníc rýchlo rastú

10.10.2006, 00:00
Hoci štát v rokoch 2003 a 2004 oddlžil Železnice SR 15 miliardami korún, tento štátny podnik odvtedy vyrába ďalšie straty. Podobne sú na tom aj ostatné železničné štátne akciovky.

Hoci štát v rokoch 2003 a 2004 oddlžil Železnice SR 15 miliardami korún, tento štátny podnik odvtedy vyrába ďalšie straty. Podobne sú na tom aj ostatné železničné štátne akciovky. Výnimkou je iba hospodárenie prevádzkovateľa nákladnej dopravy, Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, v prvom polroku 2006. Firma dosiahla očistený zisk 144 miliónov korún.
Najnovším pokusom štátu pomôcť ŽSR je zvýšenie ich základného imania o 2,38 miliardy korún, ktoré by sa malo uskutočniť nepeňažným vkladom. Znamená to, že štát k 1. decembru odpustí ŽSR pohľadávky, čím im vynahradí neplatenie za výkony vo verejnom záujme v rokoch 1994 až 2002. Tieto pohľadávky voči ŽSR vznikli Sociálnej poisťovni v roku 2004.
Desiatky miliárd v úveroch
Celková zadlženosť ŽSR je 33 a pol miliardy korún. "Bankové úvery tvoria 23 miliárd. Krátkodobé obchodné či daňové záväzky a dlhy Sociálnej poisťovni sú okolo deväť miliárd," povedala hovorkyňa ŽSR Nela Blašková. Pozitívom je, že dlhová služba nerastie. "Úroky sa držia na stabilných dvoch miliardách už od roku 2005," dodala Blašková.
Železnice SR však čelia pokute 22 miliónov dolárov, ktoré vysúdila firma Noram. Ešte ich čaká prípad pozemkov v Šenkviciach, kde sedem rodín vyhralo súd so stavebným úradom. Železnice totiž vyvlastnili ich pozemky približne za 15-násobne nižšie sumy, než je ich trhová cena.
Štát nezaplatil pol miliardy
Hoci sú straty v osobnej doprave prirodzené aj v zahraničí, Železničná spoločnosť Slovensko už v januári 2005 začínala s dlhom po jej predchodcovi - Železničnej spoločnosti. "Celkový dlh je ku koncu augusta 6,8 miliardy korún," povedal hovorca firmy Miloš Čikovský. Úverová zaťaženosť pritom za prvý polrok tohto roku vzrástla o 660 miliónov, takže dlh je už vyšší než základné imanie, ktoré je 6,4 miliardy korún.
Podľa ministerstva dopravy bude tohtoročná strata 890 miliónov korún. "Za minuloročné verejné výkony nám štát dlhuje pol miliardy, ministerstvo dopravy to bude riešiť neskôr," povedal finančný riaditeľ spoločnosti Pavol Gábor.
Cargo dlží menej, než môže
Nákladné Cargo taktiež zdedilo dlhy po svojich predchodcoch. Firma nedávno vrátila Železniciam SR miliardu korún za používanie dopravnej cesty. "Nevýhodný 13-percentný úver sme prefinancovali päťapolpercentným," povedal hovorca Carga Ladislav Jandošek.
Cargo, ktoré ostáva v rukách štátu, dlžilo ku koncu augusta 6,5 miliardy korún, čo predstavuje vyše polovičný pomer k základnému imaniu spoločnosti. "Stratégia do roku 2007 plánuje maximálnu zadlženosť na úrovni 75 percent," dodal Jandošek.
Cargo ako jediné z troch železničných spoločností dosiahlo v prvom polroku 2006 neplánovaný zisk. Na budúci rok plánuje nákladná doprava investície 1,2 miliardy korún, čo je len o sto miliónov viac než tento rok. Takmer miliarda má ísť do vozňov a lokomotív, tie si však pýtajú mnohonásobne viac.

01 - Modified: 2003-04-07 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Slovenskí občania legálne pracujúci v zahraničí -tabuľka
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. október 2024 06:28