Bratislavský samosprávny kraj (BSK) bude podporovať a presadzovať všetky infraštrukturálne opatrenia na železniciach, ktoré vychádzajú zo štúdie realizovateľnosti uzla Bratislava. Tá má zásadným spôsobom ovplyvniť vývoj železničnej dopravy v hlavnom meste a jeho blízkom okolí.
BSK chce podporovať opatrenia s dôrazom na dodržanie časového harmonogramu stanoveného v záverečnej správe.
"Čo sa týka variantov a prevádzkových konceptov, BSK sa prikláňa k alternatíve, ktorá obsahuje aj obnovenia Železničnej stanice Bratislava-Filiálka. V budúcnosti (zmena demografie, zvýšenie osobnej alebo nákladnej dopravy) bude potrebné znova preveriť niektoré opatrenia, ktoré v súčasnosti štúdia neodporúča, napríklad zvýšenie priepustnosti niektorých úsekov a výstavbu nových regionálnych tratí," uviedla pre TASR hovorkyňa BSK Lucia Forman.
Zvýšenie počtu vlakov
Okrem opatrení v uzle Bratislava považuje BSK za nevyhnutné modernizáciu trate Bratislava – Kúty, trate Bratislava – Nové Zámky – Štúrovo, zvýšenie priepustnej výkonnosti trate Bratislava – Dunajská Streda – Komárno a zvýšenie priepustnej výkonnosti na už zmodernizovanej trati Bratislava – Trnava.
"Budúcnosť prímestskej dopravy v bratislavskom regióne je vo zvyšovaní dopravných výkonov železničnej osobnej dopravy na všetkých tratiach smerujúcich do Bratislavy," podotkla Forman.
V nepracovné dni je podľa BSK potrebné zabezpečiť celodenný hodinový takt osobných vlakov. V pracovné dni je podľa kraja potrebné zabezpečiť celodenný 30-minútový interval osobných vlakov, v špičke doplnených zrýchlenými vlakmi.
"Rokovania medzi BSK, mestom Bratislava, Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) a ministerstvom dopravy na tému železničného uzla Bratislava očakávame v najbližších týždňoch," spresnila Forman.
Mesto je zdržanlivejšie
Mesto Bratislava pre TASR uviedlo, že v prípade budúceho rozvoja železnice v hlavnom meste rokuje so ŽSR a debatu považuje za "veľmi konštruktívnu".
"Preferovanie iných foriem dopravy ako automobilovej (teda aj železničnej) je súčasťou všetkých záväzných strategických materiálov štátu, BSK aj mesta. Z toho vychádzame aj pri internom posudzovaní variantov železničného uzla," uviedol hovorca Bratislavy Peter Bubla.
Šéf bratislavskej mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler pre TASR povedal, že v súčasnosti je ešte predčasné hovoriť, ktorý variant zo štúdie je najvhodnejší pre Bratislavu.
"Doprava je komplexný systém a jednotlivé spoje musia na seba nadväzovať a zvládať potrebnú kapacitu. Preto budeme preferovať taký variant, ktorý bude v súlade s koncepciou rozvoja MHD, aby sme poskytli ľuďom dostatočnú kapacitu a harmonizované spoje na každodenné cestovanie,“ vysvetlil.
Štúdia realizovateľnosti uzla Bratislava priniesla päť alternatív rozvoja železničnej dopravy v Bratislave a jej okolí, z ktorých spracovatelia dokumentu odporúčajú dve riešenia. Z toho jedno počíta s novou bratislavskou stanicou Filiálka.
ŽSR pre TASR uviedli, že nepreferujú jednu konkrétnu alternatívu, ale také riešenia, ktoré majú najväčší prínos v oblasti zvýšenia bezpečnosti a zrýchlenia dopravy, zlepšenia komfortu pre cestujúcich a obyvateľov hlavného mesta a jeho okolia.
Medzi priority patrí revitalizácia bratislavskej Hlavnej stanice a budovanie nových prestupných zastávok vlak – MHD.