Pandémia ochorenia COVID-19 vlani počet novozaložených a zaniknutých firiem výraznejšie neovplyvnila.
V uplynulom roku pribudlo 19 657 nových spoločností, čo je mierny nárast oproti 19 335 spoločnostiam v roku 2020, no zároveň mierny pokles oproti rokom 2017 – 2019, keď vzniklo od 20 297 do 20 931 firiem.
Počet zaniknutých firiem bol bez novembrového vplyvu štátom vymazaných firiem približne na úrovni predchádzajúcich troch rokov. Vyplýva to z aktuálnej analýzy spoločnosti FinStat.
Zmena priniesla zánik
Práve legislatívne zmeny, ktoré mali za cieľ vyčistiť obchodný register od nečinných spoločností, priniesli v novembri minulého roka vymazanie 12 137 firiem. Jednou z dlhodobých povinností, ktoré si niektoré spoločnosti neplnili, bol administratívny prevod vkladu základného imania zo slovenských korún na eurá.
Spolu tak zaniklo 16 274 firiem, no bez novembrového výmazu by to bolo štandardných 4 137 spoločností. V roku 2020 pritom zaniklo 4 233 firiem a v roku 2019 ich bolo 4 189.
Zaujímavejší je vývoj v jednotlivých odvetviach či konkrétnych ekonomických činnostiach. V prípade právnických osôb vidieť vplyv pandémie napríklad na maloobchod či veľkoobchod, kde vznikalo menej spoločností ako v predchádzajúcich rokoch.
Napríklad kým v minulých rokoch vznikalo približne 1 400 podnikov v odvetví maloobchodu, tak v roku 2021 vzniklo len 403 podnikov. Podobný vývoj vidieť aj v odvetví veľkoobchodu, v ktorom napríklad v roku 2019 vzniklo 679 spoločností a o rok neskôr 576 spoločností.
Avšak v roku 2021 vzniklo len 78 spoločností (akciová spoločnosť, spoločnosť s ručením obmedzeným, družstvo, jednoduchá spoločnosť na akcie, komanditná spoločnosť alebo verejná obchodná spoločnosť).
Pochopiteľné klesanie aj prekvapujúci nárast
Pokles vidieť aj v odvetví cestovného ruchu a gastra. Kým od roku 2014 do roku 2019 rástol počet vznikajúcich podnikov zo 799 na 1 462, v posledných dvoch rokoch klesá. V roku 2020 vzniklo v tomto segmente 1 217 podnikov a v minulom roku len 911.
Výrazný pokles vzniknutých podnikov vidieť aj v odvetví sprostredkovania, a to zo 695 vzniknutých podnikov v roku 2020 na 243 podnikov v minulom roku.
Naopak, prekvapením je rast vzniknutých podnikov v oblasti služieb. Kým v roku 2020 vzniklo v odvetví 2 191 podnikov, v roku 2021 to bolo 3 680 podnikov.
Podobným príkladom je aj odvetvie reklamy. V roku 2020 vzniklo v tejto oblasti 490 podnikov, o rok neskôr vzniklo 760 podnikov. Vyšší vznik podnikov v reklamnom odvetví môže byť podľa FinStatu spôsobený vyšším dopytom po online reklame, keďže počas pandémie ľudia vo väčšej miere trávili čas na internete.
Veľkoobchod verzus maloobchod
Celkovo najviac podnikov zaniklo v odvetví veľkoobchodu, a to 539, maloobchodu (402) a v odvetví práva, poradenstva a účtovníctva, kde zaniklo spolu 380 firiem.
V rámci veľkoobchodu bol najvyšší zánik podnikov v nešpecializovaných veľkoobchodoch (336), v prípade maloobchodu sú to zániky najmä v ekonomických činnostiach ostatný maloobchod v nešpecializovaných predajniach (112) a ostatný maloobchod mimo predajní, stánkov a trhov (107).
V odvetví práva, poradenstva a účtovníctva zanikali najviac spoločnosti v poradenských službách v oblasti podnikania a riadenia (300).