Prieťahy na diaľnici D1 pri Ružomberku sa oficiálne skončili v auguste. Vtedy minister dopravy Árpád Érsek po viacnásobných odkladoch spustil výstavbu cesty so sporným tunelom Čebrať. A to aj napriek tomu, že diaľnica stále nemá platné stavebné povolenie. Miestni tvrdia, že tunelové rúry sa už razia naplno. Štát sa bráni, že na súčasný rozsah prác povolenie majú.
Stovky metrov bez povolenia
„Na tuneli sa pracuje niekoľko mesiacov a určite sú prerazené stovky metrov v oboch rúrach,“ povedal pre HN Marián Javorka, starosta obce Likavka, v ktorej ústi východný portál tunela. Zároveň dodáva, že rozsah a charakter prác si netrúfa hodnotiť, pretože dotknuté obce dostávajú minimum informácií a diaľničiari ich ani nepozývajú na kontrolné dni.
V podobnom duchu sa vyjadruje aj Anna Šanobová, poslankyňa Hrboltovej, kde vyúsťuje západný portál tunela. „Ale keďže máme pochybnosti, podali sme podnet na preskúmanie a čakáme na verdikt,“ hovorí poslankyňa, ktorá bola hlasnou kritičkou stavby.
Podľa informácií HN bolo ku koncu novembra v severnej rúre prerazených 660 metrov, v južnej 690 metrov. Právoplatné stavebné povolenie pritom autostráda s tunelom dostane až na budúci rok. Národná diaľničná spoločnosť sa už v októbri bránila, že aktuálne práce sú kvalifikované ako „geologické“ a tie stačí nahlásiť úradom. Chýbajúce stavebné povolenie nevyrušuje ani ministerstvo. „Práce, na ktoré sa pýtate, sú riadne ohlásené na všetkých príslušných úradoch, a teda nevidíme žiadny problém s tým, ako sú vykonávané,“ odpovedal rezort dopravy na naše otázky.
Bývalý riaditeľ NDS Juraj Čermák však otvorene priznáva, že takýto postup je bežným „naháňaním času“ na meškajúcej stavbe. „Ale určite potrebujú mať stavebné povolenie,“ dodal.
Diaľnica pri Ružomberku sa do sklzu dostala po zosuvoch pôdy a protestoch Hrboltovčanov. Tým sa stále nepáči nové trasovanie tunela Čebrať, preto námietkami napádali rozhodnutia ministerstva životného prostredia a stavbu ešte viac spomaľovali. „Podmienky na posúdenie trasovania boli nastavené tak, že nemohlo zvíťaziť najlepšie environmentálne riešenie. Preto je nutné, aby sa vec ďalej prešetrovala, a občania Hrboltovej sú takto nútení hájiť svoje práva dôraznejšie a odkazujú NDS, že cez Hrboltovú neprejdú,“ povedala pre HN po spustení výstavby Anna Šanobová.
Nie je to ojedinelý prípad
Úsek diaľnice pri Ružomberku nie je jediným, o ktorom sa hovorí ako o stavbe bez povolenia. Vášne vyvoláva aj nový obchvat Bratislavy.
Jeho zhotovitelia totiž menili technické riešenie mostu v Rusovciach a podľa nových parametrov začali stavať ešte skôr, než zmeny odobrilo ministerstvo životného prostredia, tvrdia aktivisti. „Preto nemohlo byť vydané ani zmenené stavebné povolenie. Konanie pre stavebné povolenie bolo prerušené dovtedy, kým nebude proces posudzovania uzavretý,“ upozornili vodáci a zástupcovia z Občianskeho združenia Triblavina. A keďže sú stavby vo veľkom časovom sklze, na ich zrýchlenie sa podľa Čermáka tlačí aj za cenu, že sa kompetentní budú pohybovať na hrane zákona.