Obchodná vojna vo svete zrejme začína novú kapitolu, ktorou bude zavedenie 25-percentného cla na európske autá pri dovoze do USA.
Hoci je Slovensko najväčším svetovým producentom áut na tisíc obyvateľov, ochranárske opatrenie by nemalo spôsobiť dramatické škody. V diskusnej relácii na TABLET.TV to povedal analytik Martin Jesný z Revue priemyslu.
Minister Peter Žiga o amerických clách na európske autá
„Zo slovenských automobiliek vyváža domácu produkciu do USA len Volkswagen Slovakia, ktorý tam posiela približne každé piate auto. Vplyv vyššieho cla by sa neprejavil hneď. Určitý pokles produkcie u výrobcu aj u dodávateľov by zrejme nastal. Nebude to však nič dramatické. Do USA sa exportujú najmä SUV orientované na solventnejších klientov, ktorí nie sú až takí zameraní na konečnú cenu auta,“ vysvetlil Jesný, ktorý nevylučuje európsku odvetu.
Paradoxne, vyššie dovozné clá by mohli poškodiť aj americký trh z úplne iného dôvodu.
„Najväčším vývozcom áut, vyrobených v USA, je nemecká automobilka BMW. Pokiaľ by sa znevýhodnil predaj európskych áut, mohlo by sa to týkať distribučnej siete v USA, ktorá vytvára množstvo pracovných miest. Rovnako by európske automobilky mohli prehodnotiť výrobu áut v USA a presunúť ju do iných krajín,“ dodal Jesný.
Americký prezident Donald Trump vyhlásil, že Spojené štáty zavedú na autá z Európskej únie 25-percentné dovozné clo. Jeho vyhlásenie prišlo len niekoľko hodín potom, ako denník The Wall Street Journal informoval, že podľa amerického ministra obchodu Wilbura Rossa správa o plánovaných dovozných clách na autá bude známa neskôr než v auguste, čo bol pôvodne plánovaný termín.
"Zavedieme 25-percentné clo na každé auto prichádzajúce do USA z Európskej únie," povedal Trump na stretnutí so svojimi priaznivcami v štáte Západná Virgínia. Informovala o tom stanica CNBC.
Ross predtým pre The Wall Street Journal uviedol, že správa o plánovaných dovozných clách na autá nebude podľa všetkého zverejnená do konca augusta, pretože v súčasnosti ešte stále prebiehajú rokovania s Mexikom, Kanadou aj Európskou úniou.
Ross zároveň dodal, že skúmanie materiálov dodaných automobilkami, ktoré sa k plánovaným clám vyjadrujú, trvá o niečo dlhšie, než sa pôvodne očakávalo.