Ďalšou železničnou traťou, na ktorú by chcelo Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR vypísať súťaž, je úsek medzi Bratislavou a Komárnom. Na trati momentálne vypravuje vlaky súkromný dopravca RegioJet, zmluva mu však v roku 2020 končí. Zámer vyhlásiť súťaž musí rezort oznámiť rok dopredu. Informovala o tom hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
"Záleží nám na tom, aby celý proces prebehol bez zbytočných chýb a aby súťaž priniesla predovšetkým výhody ako dostatok kapacity a prilákala do vlakov ďalších cestujúcich," konštatoval minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). Rezort dopravy vydal oznámenie o zámere vypísať súťaž na túto trať v Úradnom vestníku Európskej únie. Ide o podmienku zverejnenia rok pred samotným konaním súťaže.
Úsek je podľa ministerstva denne veľmi vyťažený
Oznámenie o zámere vypísať súťaž už ministerstvo dopravy vydalo aj na trať zo Žiliny po Rajec, a tiež na úsek z Košíc po Moldavu nad Bodvou. "Ministerstvo dopravy chce transparentnou verejnou súťažou umožniť, aby sa o prevádzkovanie vybraných železničných tratí mohlo uchádzať široké spektrum dopravcov, teda malých aj veľkých," opísala Ducká. V súlade s európskou legislatívou a podmienkami EÚ by sa podľa jej slov mohli začať oznámené trate súťažiť už v roku 2019.
Čo sa týka úseku medzi Bratislavou a Komárnom, je dlhý 100 kilometrov (km). Spoločnosť RegioJet na ňom vypravuje vlaky od roku 2012, súťaž o túto trať však neprebehla.
Úsek je podľa ministerstva denne veľmi vyťažený. "V súčasnosti medzi Dunajskou Stredou a Bratislavou premávajú vlaky v hodinových intervaloch, v špičkových časoch sú intervaly skrátené na 30 minút," vyčíslila Ducká. Z Komárna do Bratislavy je podľa jej slov nastavený dvojhodinový interval, ktorý je v špičke zahustený na jednu hodinu. "Technické možnosti križovania a samotnej priepustnosti tejto jednokoľajnej trate však nepovoľujú možnosť vedenia hustejšieho sledu vlakov," dodala.
Ministerstvo podľa hovorkyne podniká viacero krokov na zlepšovanie súčasného stavu v súvislosti so zvyšovaním kapacity vlakov. "V budúcnosti sa preto uvažuje aj o možnosti prípadného zdvojkoľajnenia. K investičným zámerom zároveň patrí pridanie ďalších zastávok či modernizácia zabezpečovacích zariadení z bezpečnostných dôvodov," vysvetlila Ducká.
Dokázali sme ponúknuť výhodnejšiu cenu, reaguje RegioJet
Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR musí podľa súkromného dopravcu RegioJet rovnako vybrať nového prevádzkovateľa dotovaných vlakov aj na všetkých ostatných tratiach na Slovensku, kde v súčasnosti prevádzkuje vlaky Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Aj jej totiž podľa spoločnosti končí zmluva. Dopravca tak reagoval na plány ministerstva vyhlásiť súťaž na prevádzku vlakov na trati medzi Bratislavou a Komárnom.
"Súťaž alebo posúdenie viacerých ponúk je najvýhodnejšou cestou, ako získať najlepšiu kvalitu dopravy za najnižšie dotácie zo strany štátu," konštatoval manažér PR a komunikácie spoločnosti RegioJet Aleš Ondrůj.
"Na trase Bratislava - Komárno jazdia vlaky RegioJet preto, lebo sme dokázali ponúknuť výhodnejšiu cenu a lepšie služby," dodal Ondrůj. Dopravca očakáva, že štát predstaví celkový harmonogram súťažení dotovaných vlakov na všetkých tratiach na Slovensku v logických balíčkoch ucelených tratí. "Iba tak prinesú súťaže meximálny efekt a zvýši sa šanca, že sa do nich prihlásia aj ďalší dopravcovia," konštatoval.
Práve kvôli zlepšeniu služieb na železnici by sa mal štát podľa Ondrůja zamerať predovšetkým na tie trate, kde v súčasnosti platí vysoké dotácie, jazdia tam staré vlaky a cestujúci v nich nedostávajú žiadne služby navyše.