V prípade, že sa Slovensko rozhodne starnúce sovietske stíhačky Mig-29 nahradiť švédskymi strojmi Gripen od spoločnosti Saab, vznikne na slovensku 500 pracovných miest v rámci Centra podpory pre lietadlá Gripen (Gripen Support Centre). „Slovensko by tak malo možnosť posilniť svoje zbrojné a letecké podniky zapojením do aktivít podporného centra, ktoré vytvorí nové vysokokvalifikované pracovné miesta v rámci zbrojného priemyslu,“ tvrdí Jonas Hjelm, riaditeľ divízie spoločnosti Saab.
Kontrakt za miliardy
Aj otvorením servisného strediska sa švédsky výrobca snaží slovenský rezort obrany zaujať. Ide totiž o miliardový obchod a Saab a jeho Gripeny v ňom nie je sám. Druhým z favoritov je aj americký zbrojný gigant General Dynamics a jeho stíhačky F-16. Prípadný nákup amerických stíhačiek už medzitým dostal aj požehnanie amerického kongresu, ktorý musí predaje armádnej techniky americkej výroby tretím stranám vopred schváliť. Kontrakt s Washingtonom na nákup strojov by Slovensko vyšiel na viac ako 2,9 miliardy dolárov.
Že Slovensko bude rokovať o nákupe Gripenov, informoval minister obrany Peter Gajdoš ešte v septembri 2016:
Saab uvádza, že nové podporné centrum by mohlo v konečnom dôsledku vygenerovať pre slovenskú ekonomiku prínos presahujúci 50 percent kontraktu so švédskym výrobcom. Saab má dokonca už vytypované spoločnosti na Slovensku, s ktorými by dokázala spolupracovať.
Slovenské Migy sa už dostávajú na hranicu svojej životnosti. Na Slovensko boli dodané medzi rokmi 1989 a 1996 a v súčasnosti už nestačia na plnenie niektorých štandardov Severoatlantickej aliancie.
Švédi v Česku, Američania v Poľsku
Slovensko sa podobne ako ďalšie krajiny Vyšegrádskej štvorky rozhodlo postupne modernizovať svoje vzdušné sily. Pre Gripeny sa v minulosti rozhodlo napríklad Maďarsko, ale aj susedné Česko, ktoré si ich dlhodobo prenajíma. Navyše si nimi aj zarába, keď v prípade potreby vysiela svojich pilotov strážiť vzdušný priestor Islandu.
Na druhú stranu americké F-16 slúžia v Poľsku. Keď sa Varšava rozhodovala pre ich nákup, s vlastnými ponukami prišiel nielen švédsky Saab s Gripenmi, ale aj francúzska firma Dassault s ich stíhačkami Mirage.
Slovenské vzdušné sily okrem stíhačiek obmieňajú aj väčšie stroje. Ruské Antonovy 24 a 26 len nedávno nahradila dvojica talianskych strojov C-27J Spartan od spoločnosti Alenia Aeronautica.