Zavádzanie elktronického mýta, privatizácia nákladnej železničnej dopravy, či predaj štátneho podielu v Slovak Telekome zrejme dopadne inak, než súčasná vláda naplánovala. Víťaz parlamentných volieb sa totiž netají tým, že na viaceré projekty odchádzajúceho kabinetu má úplne iný pohľad ako súčasná pravicová koalícia.
Čas Carga zrejme nadíde na nový rok
Odchádzajúca vláda nestihla predať Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia. "Cargo má predpoklady na to, aby či už na súkromnej alebo štátnej báze hospodárilo priaznivo," povedal Jozef Galovič z odboru železničnej politiky na ministerstve dopravy.
Ak by rezort dopravy obsadil Smer, tieňový minister Ľubomír Vážny uprednostňuje predaj menšinového podielu spoločnosti buď Rakúšanom alebo Nemcom. "Za súčasný stav chcem vyvodiť zodpovednosť u manažérov firmy a štátnych úradníkov. Západných partnerov chceme osloviť najmä pre získanie know-how, ktoré nemáme. Chceme stanoviť prísne pravidlá," povedal Vážny, ktorý sa nebojí toho, že by potenciálni partneri mohli stratiť záujem. Privatizáciu Carga by chcel začať riešiť na nový rok.
Smer by si Telekom rád ponechal
Otvorená ostáva aj otázka privatizácie zostávajúceho podielu štátu v Slovak Telekome, ktorého 51 percent akcii vlastní Deutsche Telekom. Smer však dokončenie privatizácie odmieta a nie je nadšený ani stratou vplyvu štátu nad Rádiokomunikáciami, ktoré vlastní Slovak Telekom. Ten ich chce predať, záujem prejavilo päť medzinárodných spoločností.
Štátny 49-percentný podiel v Slovak Telekome je problematický. Každoročne sa objavujú problémy s inkasovaním miliardových dividend, za ktoré musel naposledy minister dopravy Pavol Prokopovič osobne lobovať v Bonne. Valné zhromaždenie Deutsche Telekomu o prísune približne dvoch miliárd korún na účet štátu ešte nerozhodlo. "Treba viac klepnúť na prsty monopolom zvýšením právomocí Telekomunikačného úradu, u jeho predsedu Milana Luknára problém nevidím. Čo sa týka dividend, pokúsime sa nájsť kompromis napríklad tým, že by spoločnosť prispievala do balíka pre rozvoj vzdelanostnej ekonomiky, respektíve internetizácie," dodal Vážny.
Transpetrol a aerolínie s otáznikom
Nový minister hospodárstva rozhodne aj o postoji Slovenska k získaniu 49 percent akcií, ktoré vlastní krachujúca ruská firma Jukos. Ten sa ich pred časom rozhodol predať ďalšej ruskej spoločnosti Russnefť. Transakciu stopla naša vláda, jej právo veta však o desať mesiacov zanikne. Na mŕtvom bode ostala aj privatizácia 34-percentného podielu štátu v Slovenských aerolíniách, o ktoré sa zaujíma ich väčšinový vlastník Austrian Airlines. Ak Smer nebude chcieť štátny majetok predávať, Rakúšania spoločnosť nebudú môcť plne ovládnuť.
Mýto aj financovanie diaľnic treba podľa Vážneho pripraviť lepšie
Tender na dodávateľa systému elektronického mýta, ktoré mohlo na Slovensku platiť od roku 2008, sa tiež odložil na povolebný čas. Súčasná vláda chcela umožniť, aby sa na súťaži zúčastnili dodávatelia tak mikrovlnného, ako aj satelitného systému. To sa však môže zmeniť. "Pravidlá treba zákonne dopracovať, jasne definovať či použiť satelitný alebo mikrovlnný systém," povedal tieňový minister dopravy Smeru Ľubomír Vážny. Ten by chcel mýto zaviesť na diaľniciach, rýchlostných cestách a súbežných cestách prvej kategórie. Spoplatnenie súbežných ciest druhej kategórie treba podľa jeho slov zanalyzovať hlbšie, keďže tie sú v kompetenciách samosprávnych krajov.
Výberové konanie na dodávateľa technológie mýta malo byť vyhlásené už v marci, podľa Vážneho by mohol byť tender reálny o rok a mýto o dva.
Naopak, tieňový minister nechce posúvať termín súťaže na hľadanie súkromného investora, ktorý by zafinancoval výstavbu úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Turany. Tender na pilotný projekt verejno-súkromného partnerstva má začať koncom júna. "S projektom v zásade súhlasím. Nie však s takým, že všetky riziká preberie štát. Aj francúzski kolegovia ma upozorňovali, aby sme sa neuvážene nezaviazali padnúť do súkromných rúk s tým, že im štát bude musieť platiť 30 rokov a riziká bude niesť v zásade len on," povedal Vážny.