Panika, nálety do potravinových prevádzok či vykupovanie hygienických a dezinfekčných potrieb. Hysterické prejavy zákazníkov sprevádzali prvú vlnu pandémie, s nástupom ďalších postupne odznievali.
V súčasnosti by sa dokonca mohlo zdať, že sektor maloobchodu sa vrátil do predkrízovej podoby. Obchodníci sa predsa na zavádzanie reštrikcií a vládne predpisy pripravili na začiatku a aktuálne už len opakujú naučené postupy.
V praxi je to však úplne inak. „Aj zásadné opatrenia sa oznamujú na poslednú chvíľu a bez diskusie,“ načrtáva jeden z najväčších problémov Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu.
Zmena slovníka
V prvej vlne predajcov potrápila najmä povinnosť vyhradiť hodiny určené pre seniorov. V dopoludňajšom čase tak mali ľudia pod 65 rokov zakázaný vstup do potravín aj drogérií.
Reťazce kritizovali najmä neefektívnosť pravidla, keďže predajne boli v časoch od 9. do 11. hodiny mnohokrát prázdne. Po hlasných apeloch nakoniec došlo k jeho zrušeniu. Toto obmedzenie však takmer okamžite vystriedalo niekoľko ďalších.
Horkú príchuť mal pre reťazce napríklad minulý december. Vláda spolu s odborníkmi uvrhla krajinu na začiatku druhej vlny do lockdownu, ktorý znamenal zatvorenie takmer všetkých predajní. S výnimkou potravín, drogérií, lekární, optík či predajní obuvi. Najmä malí podnikatelia sa začali okamžite búriť.
Upozorňovali na neférové nastavenie vyhlášky, keďže v hyper- a supermarketoch mali zákazníci okrem jedla možnosť nakúpiť si aj doplnkový sortiment. Hygienici vzali ich sťažnosti na vedomie a reťazcom prikázali produkty ako hračky, oblečenie či...
Zostáva vám 85% na dočítanie.