StoryEditor

Spor o autorské práva skončí na súde

27.03.2006, 00:00
Združenie výrobcov a prevádzkovateľov jukeboxov žaluje slovenské ochranné zväzy. Podľa jeho šéfa Miroslav Popivčáka im "ochranky" nechcú sprístupniť zmluvy s výkonnými umelcami. Združenie si chce byť isté, že vyberajú iba to, na čo majú právo.

Združenie výrobcov a prevádzkovateľov jukeboxov žaluje slovenské ochranné zväzy. Podľa jeho šéfa Miroslav Popivčáka im "ochranky" nechcú sprístupniť zmluvy s výkonnými umelcami. Združenie si chce byť isté, že vyberajú iba to, na čo majú právo. Protestuje však hlavne proti sume, ktorú má ochrankám zaplatiť za jukeboxy. "Dali sme žalobu na Sozu aj Slovgram. Chceme mať jasno v tom, aké práva vlastnia. Aj to, aby súd určil cenu," hovorí Popivčák. Hovorkyňa Soza Katarína Tomandlová tvrdí, že pri žiadnom rokovaní so združením nebol rozsah nimi zastupovaných práv spochybnený. "Nevyplýva to ani zo žaloby, ktorú na nás podali," dodáva.

Daň zo zisku
Problém s cenou je ešte väčší. Popivčák si myslí, že ochranné zväzy si mýlia cenu za používanie práv s daňou zo zisku, pretože ich vypočítavajú z tržieb. Tie si myslia, že ceny sú primerané. "Pri životnosti automatu tri roky zaplatí prevádzkovateľ približne 13,5 tisíca korún za verejný prenos a päťtisíc korún za vyhotovenie kópií," vysvetľuje Richard Pienčák zo Slovgramu. Dodáva, že prevádzkovateľ jukeboxov tak zaplatí iba 7,5 percenta z tržby za verejný prenos. Za vyhotovenie kópie zaplatí 2,7 percenta z tržby. Slovgram vypočítal, že na prevádzkovaní jedného jukeboxu sa dá zarobiť v hrubom asi 60-tisíc korún za rok.

Monopol autorských ochraniek?
Podľa Bauerovej, ak si prevádzkovatelia jukeboxov myslia, že Slovgram je drahý, môžu ísť ku konkurencii - firme Ozis. Tá má so Slovgramom uzatvorenú zmluvu o spolupráci. V praxi to vyzerá tak, že obidve ochranky majú spoločný sadzobník. Riaditeľka Slovgramu Eva Bauerová tvrdí, že je to kvôli ľahšej administratíve a nižším nákladom. Soza žiadneho konkurenta na Slovensku nemá.
Združenie výrobcov a prevádzkovateľov jukeboxov dalo aj podnet na Protimonopolný úrad na zneužívanie dominantného postavenia na trhu. Úrad dal za pravdu Slovgramu, na stranu "ochraniek" sa prikláňa aj Európsky súdny dvor. Súhlasil síce s tým, že kolektívni správcovia majú dominantné postavenie na európskom trhu, nepovažoval však ich konanie za zneužitie postavenia. "Zneužitím by mohlo byť prípadné vymáhanie neprimerane vysokých cien," konštatuje právnik Matúš Návrat.

Spor siaha ešte ďalej
Členovia Združenia prevádzkovateľov a výrobcov jukeboxov, ktorí namietajú proti cenám, zatiaľ ukladajú peniaze (vinkulujú) na zvláštny účet a uvoľnia ich až po rozhodnutí súdu. Šéf združenia Miroslav Popivčák tvrdí, že im to umožňuje autorský zákon. Zástupcovia Slovgramu si však myslia niečo iné. "Vinkulácia je možná iba pri právach, ktoré sú kolektívne spravované, čiže za verejný prenos," konštatuje riaditeľka Slovgramu Eva Bauerová. Za vyhotovenie kópií cédečiek musia platiť zvlášť. Súhlas na výrobu kópií pritom nie je kolektívne spravované právo. Právo povoliť ho má jedine výrobca cédečka, ktorý si môže povedať akúkoľvek cenu - nemusí byť primeraná. "Vinkulácia je preto bezpredmetná, keďže nemajú súhlas výrobcov," tvrdí Bauerová.
Popivčák si myslí niečo iné: "Vinkulovať je možné za všetky práva, čiže aj za tie, ktoré nie sú kolektívne spravované. Konzultovali sme to aj s odborníkmi na autorské právo."
Prevádzkovatelia jukeboxov pritom musia robiť kópie, pretože väčšinou majú hudobné automaty s formátom MP3. "A musia platiť za povolenie urobiť kópiu, alebo prevádzkovať hudobné automaty využívajúce originálne cédečká," konštatuje Bauerová. Popivčák oponuje: "Za dočasnú rozmnoženinu podľa autorského zákona nemusíme platiť. My používame práve dočasnú rozmnoženinu." Právnik Matúš Návrat si však myslí, že kópie, ktoré používajú prevádzkovatelia jukeboxov, nie sú dočasné a ani náhodné. "Nespĺňajú žiaden zo znakov technických rozmnožením, o ktorých hovorí autorský zákon. Kolektívni správcovia preto majú právo vyberať odmenu aj za vyhotovenie rozmnoženiny," uzatvára. Podobný je aj názor Európskeho súdneho dvora, ktorý tiež konštatoval, že prevádzkovatelia jukeboxov sú povinní platiť aj za urobenie kópie.

Ceny za kópie pri životnosti automatu 3 roky
- prevádzkovateľ uhradí 5 000 Sk, čo je 2,7 % z tržby
- za verejný prenos zaplatí SLOVGRAMu 13 500 Sk, čo je 7,5 % z tržby
- hrubá tržba je celkovo 180 000 Sk
- Pri priemernom počte rozmnoženín 1 300 za 3 roky (1 000 základ a 100 nových ročne) vyjde cena jednej rozmnoženiny albumu 3,85 Sk (komerčná cena nosiča v predaji je asi 500 Sk)

Ceny za kópie pri životnosti automatu 5 rokov
- prevádzkovateľ uhradí 5 000 Sk, čo je 1,6 % z tržby
- za verejný prenos zaplatí SLOVGRAMu 22 500 Sk, čo je 7,5 % z tržby
- hrubá tržba je celkovo 300 000 Sk
- Pri priemernom počte rozmnoženín 1 500 za 5 rokov (1 000 základ a 100 nových ročne) vyjde cena jednej rozmnoženiny albumu 3,35 Sk (komerčná cena nosiča v predaji je asi 500 Sk
Zdroj: Slovgram

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 05:16