V októbri sa po takmer dvojročnej pracovnej odmlke začalo na tuneli Višňové pracovať, Národná diaľničná spoločnosť zverila prácu spoločnosti Skanska. Ani tá však nedokončí projekt, ktorý NDS rozdelila do štyroch tendrov. Jedným z nich je aj technické vybavenie tunela.
Národná diaľničná spoločnosť odhaduje, že investičné náklady na technológie tunela dosiahnu hodnotu 71,5 milióna eur. Staré vedenie počítalo so sumou 45 miliónov.
Podľa hodnotenia Útvaru hodnoty za peniaze ministerstva financií nie je väčšina z nich riadne zdôvodnená. "Odhad nákladov na technológiu tunela je možné znížiť o 6 miliónov eur na 65,5 milióna eur najmä znížením rozpočtu na vetranie tunela podľa jednotkových cien z odhadu pre Tunel Okruhliak s podobným technickým riešením," uvádza sa v hodnotení projektu.
Plánované obstaranie technológie by malo podľa Národnej diaľničnej spoločnosti prebehnúť formou dvojkolového súťažného dialógu a v prvom kole by sa mal obmedziť počet počet uchádzačov na základe kvality. Podľa ÚHP je však takéto obmedzenie zbytočné, lebo štandardným spôsobom môže podľa nich obstarávateľ zabezpečiť okrem výhodnej ceny aj kvalitu uchádzačov, sú dobre nastavené podmienky účasti v tendri.
ÚHP zároveň odporúča preveriť, či je možné nahradiť súťažné kritérium rýchlosti dodania technológie požiadavkou na dodanie v termíne v súlade s harmonogramom stavebnej časti. "Sprejazdnenie diaľnice závisí aj od dokončenia stavebných prác realizovaných nezávisle od technológie tunela," podotkol útvar. Projekt je podľa ÚHP spoločensky návratný.
Vyčíslil, že celkové očakávané náklady na prípravu a výstavbu úseku vrátane už minutých nákladov, strediska správy a údržby a odpočívadla sú v súčasnosti 619 miliónov eur oproti pôvodnej cene za stavebné práce 409 miliónov eur. K rastu nákladov podľa ÚHP dochádza vplyvom prerušení prác, predĺženia času výstavby a opravy častí objektov zhotovených v minulosti.
Tunel Višňové je momentálne strategickou a najdôležitejšou stavbou, spojenou s dokončením diaľnice D1. Bez neho sa motoristi nevyhnú Strečnu, Žilina sa nedočká efektívneho a fungujúceho obchvatu mesta a ľudia budú musieť aj naďalej čakať v nekonečných kolónach, ktoré sa pod Strečnom objavujú takmer pravidelne. Podľa predpokladov by tunel mali otvoriť na konci roku 2023.