Bankové operácie vykonané cez internet začínajú niekoľkonásobne prevyšovať tie zadané klasickou cestou: osobne na pobočkách. Elektronické bankovníctvo láka klientov nielen vyšším komfortom, ale aj cenou. Transakcie sú totiž podstatne lacnejšie, vo vybraných prípadoch aj zdarma a čoraz viac ľudí to aj využíva.
"Kým ku koncu roka 2005 využívalo internet banking 258-tisíc našich klientov, ku koncu minulého roka ich bolo takmer 377-tisíc. Ide o 32-percentný nárast," potvrdzuje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Miriam Fuňová. Rekordný, takmer 50-percentný nárast počtu klientov využívajúcich internet banking evidovala Dexia banka.
Najmä jednoduchšie operácie
Internet preto vlani už jednoznačne zvíťazil nad pobočkami. "Spolu s ostatnými produktmi elektronického bankovníctva sa podieľal na celkovom počte zadaných transakcií 85 percentami," hovorí Michal Kopecký z VÚB banky, ktorej v tomto smere patrí prvenstvo. Pri troch štvrtinách všetkých platieb dali elektronickej forme prednosť klienti Dexia banky a Tatra banky.
Zákazníci využívajú internet banking na zadávanie platobných príkazov, otvorenie bežného alebo termínovaného účtu, zistenie zostatku a pohybov na účte, zasielanie výpisov či nastavenie rôznych upozornení. "Z aktívnych operácií sa najčastejšie - na 95 percent - využíva jednoduchý platobný príkaz, z pasívnych operácií je to prehľad o pohybe na účte," dodáva Kopecký.
"Internet banking využívajú viac súkromné osoby než veľké spoločnosti. Z celkového počtu používateľov internet bankingu je až 90 percent retailových klientov," tvrdí Michal Grajcar zo Slovenskej sporiteľne. Ako dodal, pri firmách dominuje skôr homebanking a databanking. Ide o "vyššie levely" internet bankingu. V prípade homebankingu sa klient nepripája do systému cez webovú stránku banky, ale cez vlastný program, v prípade databankingu je účtovný systém firmy priamo napojený na bankový systém.
Podielové fondy
Pohodlie internet bankingu môžu klienti niektorých bánk využiť aj pri investovaní do podielových fondov. "Podielnici môžu cez internet investovať do našich podielových fondov, ak navštívili našu pobočku a podpísali žiadosť o investovanie," hovorí Zuzana Kardelisová z Asset Managementu Slovenskej sporiteľne. "On-line uzavretie zmluvy so správcovskou spoločnosťou však ešte neponúkame," dodáva Kardelisová.
Tatra banka a VÚB banka, naopak, kompletnú službu aj s on-line investovaním ponúkajú. "Ak klient ešte do podielových fondov neinvestoval, môže si v prostredí internet bankingu otvoriť konto a investovať. Ak tak už urobil, môže uskutočňovať ďalšie investície, presúvať podiely medzi fondmi či ich spätne vyplatiť," informovala hovorkyňa Tatra banky Tereza Copláková. "Investovanie do podielových fondov cez internet si klienti obľúbili aj preto, že im prináša výhody. Automaticky totiž získavajú 50-percentnú zľavu zo vstupných poplatkov," dodáva Kopecký.
Službu zatiaľ neponúka Dexia banka. "Plánujeme ju uviesť na trh v druhej polovici tohto roka," povedal jej hovorca Michal Fúrik
StoryEditor
Internet vyprázdnil pobočky
Bankové operácie vykonané cez internet začínajú niekoľkonásobne prevyšovať tie zadané klasickou cestou: osobne na pobočkách. Elektronické bankovníctvo láka klientov nielen vyšším komfortom, ale aj cenou.