Národná banka Slovenska udelila nútenej správkyni takzvaný predchádzajúci súhlas na podanie návrhu na vyhlásenie konkurzu na košickú poisťovňu Rapid life. Príslušný súd by mal rozhodnúť do piatich dní (veta bola spresnená).
Dňom vyhlásenia konkurzu sa skončí nútená správa. Tá bola zavedená 15. júna. Jedným z dôvodov bol list predstaviteľov poisťovne premiérovi Robertovi Ficovi, že jej chýbajú peniaze.
Podľa Miroslava Antoňaka zo Spotrebiteľského Centra, klienti, ktorí majú v rukách zmluvy, prípadne rozsudky súdov, si musia uplatniť svoje pohľadávky v konkurze. Nárok, ktorý si neuplatnia, zanikne. Upozorňuje, že pohľadávka musí byť predložená konkurznému správcovi na predpísanom tlačive.
Antoňak tiež upozorňuje, že odo dňa vyhlásenia konkurzného zverejnenia v obchodnom vestníku budú spotrebitelia povinní uplatniť svoje pohľadávky do 45 dní. „Ak si ich uplatnia neskôr, budú taktiež zaradení do konkurzu, no už nebudú v takzvanom veriteľskom výbore. To znamená, že nebudú môcť rozhodovať o tom, akým spôsobom sa bude odškodňovať.“
Ako vyplýva zo zverejnenej závierky, k 30. júnu má spoločnosť majetok v hodnote približne 1,2 milióna eur, ale záväzky necelých 22 miliónov, vykazuje tak vlastný kapitál v zápornej hodnote 20,6 milióna eur. Navyše časť majetku tvoria pohľadávky z poistného. Dá sa predpokladať, že vzhľadom na stav inštitúcie už klienti dlžné poistné neuhradia.
Auditor mal výhrady
Košická auditorská spoločnosť Auditcon Slovakia vo svoje správe konštatuje, že vypracovaná závierka „zobrazuje verne“ finančnú situáciu spoločnosti podľa medzinárodných štandardov. Auditcon však vyslovil aj takzvaný záporný názor. Ide o štandardný nástroj, ktorého úlohou je zdôrazniť nedostatky vo výkazoch. V tomto prípade upozornili, že závierka ku koncu minulého roka nebola overená auditorom, pretože ten odstúpil od zákazky.
Rapid tiež podľa Auditconu nevytvoril opravné položky k pohľadávkam po lehote splatnosti v sume 6,4 milióna, nevytvoril technické rezervy k životným poistkám v sume 17,9 milióna eur a nevyradil zmarenú investíciu za 42-tisíc eur.
Ohrozovali práve klientov
Nútenú správu nad poisťovňou vyhlásila Národná banka Slovenska 15. júna tohto roka. Dôvodom podľa regulátora boli opakované zistenia, že poisťovňa Rapid life závažne ohrozuje práva klientov. „Poisťovňa tiež nekonala dobromyseľne a s náležitou starostlivosťou pri plnení nárokov klientov z poistných zmlúv.“ Samotný manažment Rapidu ešte v apríli napísal list premiérovi Robertovi Ficovi, v ktorom oznámil, že sa dostali do stavu nedostatku likvidity, „čo znemožňuje uhrádzať záväzky voči klientom“. Aj to bol jeden z dôvodov zásahu.
Keďže na rozdiel od bánk poistný sektor nemá garančnú schému, pokiaľ sa poisťovňa dostane do konkurzu, klienti si rozdelia iba peniaze, ktoré z neho vzídu, napríklad speňažením majetku, čo nemusí byť postačujúca suma. To je aj prípad Rapidu.
Nakladanie s majetkom zo strany bývalého manažmentu poškodzovalo klientov, upozornil v júli člen Bankovej rady NBS Vladimír Dvořáček. Ako príklad spomenul prevod budovy na blízku firmy AB Real, ktorej konateľom je syn predsedu predstavenstva Rapidu.
Spor o 30 miliónov
Pôvodný predseda predstavenstva spoločnosti Peter Talán v rozhovore pre HN zdôraznil, že ak by sa zohľadnila pohľadávka, ktorú si uplatňujú voči NBS, ich majetok by prevýšil záväzky. Auditor vo svoje správe túto pohľadávku nespomína. Približne 30 miliónov plus úroky si Rapid nárokuje od štátu v zastúpení NBS za takzvaný nesprávny úradný postup, keď vtedajší regulátor – ministerstvo financií odobrilo zlý vzorec, spoločnosť tak vyberala neprimerane nízke poistné.
Krajský súd vydal v prípade takzvaný medzitýmny rozsudok. O samotnej výške škody však rozhodne v samostatnom konaní. To sa začne, až keď Najvyšší súd rozhodne o dovolaní NBS.