Strojársky priemysel pokračoval podľa údajov Štatistického úradu SR v uplynulom roku v pozitívnom vývoji. Ako by ste charakterizovali výsledky, ktoré dosiahla strojárska výroba na Slovensku v roku 2004?
- Strojárstvo vykázalo tržby za vlastné výkony v objeme 348,6 mld. Sk, čo predstavuje oproti roku 2003 rast asi o 5,8 %. Mesačná produktivita práce z pridanej hodnoty vzrástla o 4 % a hospodársky výsledok strojárskych podnikov pred zdanením dosiahol absolútnu hodnotu viac ako 14,4 mld. Sk. Medzi rozhodujúce oblasti patrila predovšetkým výroba motorových vozidiel, ktorej podiel na spracovateľskej časti priemyselnej produkcie predstavuje asi 25,2 %, a ktorá aj z hľadiska objemu exportu bola najúspešnejšou oblasťou. Tak isto aj ostatné oblasti strojárskej výroby - napríklad výroba strojov a zariadení, výroba ložísk, hriadeľov a iných súčastí prevodov, čerpadiel, výrobkov pre energetiku, elektrických strojov, obrábacích strojov a pod. - zaznamenali rast. V roku 2004 sa v strojárskej časti priemyslu udržala pozitívna zmena vo vykazovanom priemernom evidenčnom počte pracovníkov v strojárstve, kde je zaevidovaný nárast pracovníkov oproti roku 2003 o 0,9 %.
Dá sa špecifikovať podiel členov ZSP SR na výsledkoch strojárstva?
- Podiel členských organizácií ZSP SR na tržbách odvetvia dosiahol 57,5 %, na exporte 60,2 % pri priemernom počte pracovníkov 26,8 %. Členské organizácie vytvorili 30,7 % pridanej hodnoty odvetvia. Priemerná mesačná mzda dosiahla v členských organizáciách 20 888 Sk, čo je o 11,2 % viac ako priemer odvetvia.
Aký je podiel slovenského kapitálu v strojárskych subjektoch?
- Ak vezmeme do úvahy objem výroby, osciluje okolo 20 %, čo do počtu subjektov je to vyše 40 %.
Šťukou je nepochybne automobilový priemysel. Ako z tohto pohľadu hodnotíte stav v našom "rybníku"?
- Skutočne, na pozitívnych výsledkoch strojárstva sa v roku 2004 podieľa najviac práve výroba automobilov a ich komponentov. Spoločnosť Volkswagen (VW) Slovakia, a. s., Bratislava, vyprodukovala v minulom roku automobily a komponenty do áut v hodnote 173 mld. Sk. Spoločnosť pritom vlani vyrobila celkovo 223 524 vozidiel, 357 683 prevodoviek a 16,4 mil. kusov komponentov pre nápravy a prevodovky. Minuloročný program v oblasti finálnej výroby pritom charakterizovala zmena objemovej štruktúry v prospech vozidiel kategórie off road (Touareg), ktorá tvorí až 58 % z celkového počtu vyrobených vozidiel. V zahraničnom obchode dosiahla spoločnosť VW Slovakia minulý rok aktívne saldo vyše 77 mld. Sk. Export spoločnosti presiahol vlani hodnotu 172 mld. Sk a import predstavoval 95 mld. Sk.
Dnes už môžeme s potešením konštatovať, že jedna VW-lastovička leto na Slovensku skutočne nerobí.
- Verím, že od roku 2006 vaše slová potvrdí konkrétna prax. Okrem existujúcej automobilky Volkswagen a rozostavaných závodov PSA Peugeot Citroën a Kia, aj ďalší zahraniční investori už ohlásili svoje investície v SR. Ford už oznámil svoje rozhodnutie postaviť na východnom Slovensku závod na výrobu prevodoviek (investícia okolo 300 mil. Sk), spoločnosť MIBA (oceľové lamely) realizuje investíciu za 20 mil. eur vo Vrábľoch, Continental AG (brzdové komponenty) buduje závod za 56 mil. eur vo Zvolene, spoločnosť Yazaki Wiring Technologies Slovakia ohlásila novú investíciu za 23 mil. eur (káblové zväzky) v Michalovciach, spoločnosť GGB postavila nový závod za 10 mil. USD v Sučanoch, Visteon realizuje investíciu za 50 mil. eur v Nitre, atď. Dá sa navyše očakávať, že postupne so zavádzaním výroby PSA Peugeot Citroën v Trnave i Hyundai-Kia v Žiline bude silnieť tlak aj na dodávateľské kapacity slovenských dodávateľov. Rozvoj výroby komponentov, budovanie dodávateľských sietí a ich integrácia do globálnych aliancií predstavujú rozhodujúcu strategickú výzvu pre budúci vývoj slovenského strojárstva.
Zaznamenali ste rok po vstupe SR do Európskej únie výraznejšie zmeny? Aký vývoj môžeme očakávať v najbližších rokoch?
- Určite! Súvisia s vyšším záujmom zahraničných investorov vstupujúcich do existujúcich firiem. Aj náš zväz spolupracuje s firmami, ktoré sa chcú etablovať najmä v automobilovom priemysle a v tesnej blízkosti týchto automobiliek - dnes už nielen v Bratislave, ale aj v Trnave a Žiline. Som rád, že ZSP SR je aktívnym spoluorganizátorom krokov, ktoré u nás podnikajú PSA Peugeot Citroën i Hyundai-Kia. Dnes už nepomáhame vyhľadávať možných subdodávateľov, výrobcov komponentov, detailov pre automobilový priemysel len v samotných strojárskych podnikoch, ale tiež z oblasti chemického, gumárenského, hutníckeho, elektrotechnického, sklárskeho, plastikárenského odvetvia atď. Vidíme, čo to prináša: automobilový priemysel zamestnáva na Slovensku podľa kvalifikovaných odhadov už okolo 55-tisíc pracovníkov. Podiel automobilového priemyslu na priemyselnej výrobe SR v roku 2004 stúpol na 29,9 % oproti 19,5 % za rok 2002. Najväčšiu dynamiku zaznamenala výroba komponentov, ktorej objem produkcie vzrástol zo 103 mld. Sk v predchádzajúcom roku na objem 140 mld. Sk, čo je rast o 36 %.
Obchod je však všade vo svete obojsmerná premávka. Zaznamenali ste zvýšený záujem o Slovensko zo strany krajín, resp. firiem, ktoré sa cez nás - strojárske podniky na Slovensku nevynímajúc - chcú dostať čo najbližšie k epicentru únie?
- To je podľa mňa druhý vážny prelom, ktorý evidujeme po vstupe SR do EÚ. Práve Slovensko je vstupnou bránou pre firmy, ktoré si to po magistrále svetového biznisu namierili do západnej Európy. Typickým príkladom je Čína. S bývalým veľvyslancom Čínskej republiky v SR sa tam chystám vycestovať - s cieľom rozvinúť nové a zveľaďovať doterajšie aktivity strojárskych podnikov v obidvoch krajinách. Určite sa na pretras dostanú otázky spoločnej výroby; typickým príkladom je Konštrukta Industry, a. s., Trenčín. Po úspešnom prieniku na čínsky trh dodávkou piatich strihacích liniek oceľových kordov a štyroch vytlačovacích liniek na vnútornú gumu, Konštrukta Industry, a. s., podpísala v júli a v decembri 2004 v Číne nové kontrakty aj vďaka dobrým referenciám o zariadeniach dodaných na čínsky trh. V Číne sa Trenčania snažia zvýšiť cenovú atraktivitu a konkurenčnú schopnosť vo výberových konaniach spolu s kooperujúcou firmou Mesnac, ako subdodávateľa jednoduchších uzlov a častí zariadení do našich liniek. Pri riešení jednotlivých projektov spolupracujú so strojnými divíziami Matadoru, a. s., a to Matadorom Automotive, a. s., a VIPO, a. s., Partizánske. Spoločne sú schopní ponúknuť takmer kompletné technologické vybavenie pre pneumatikársku fabriku. Darí sa im takto posunúť konkurenčnú schopnosť vyššie, ako keby postupoval každý sám. To je cesta aj pre ostatné fabriky na Slovensku, ako profitovať zo synergického efektu vyplývajúceho zo zvýšeného záujmu o Slovensko, ktoré priamo hraničí s Ukrajinou, má obrovské skúsenosti s obchodovaním s Ruskou federáciou i s bývalými krajinami Sovietskeho zväzu.
Technológia v strojárskych firmách starne. Riešenie situácie je v modernizácii. Darí sa to?
- Musím otvorene povedať, že technológia skutočne starne. Tento negatívny jav je "röntgenovou snímkou" reálneho zdravotného stavu typicky slovenských firiem. Domácemu kapitálu sa stále nedarí, náš človek nikdy nebol dostatočne bohatý; o to viac obdivujem všetky strojárske fabriky, ktorých manažmenty sa snažia držať krok s konkurenciou, so svetovými investormi. Banky síce majú lacné úvery, ale domácej podnikateľskej sfére dostatočne neveria, a tak dostupnosť úverových zdrojov je pre našich podnikateľov veľmi ťažká. Práve preto sa aj ZSP SR snaží pomáhať hľadať možnosti na efektívny prienik investícií a špičkových technológií zvonku. Osobne som očakával, že veľké bankové domy, ktoré obsadili bankový sektor na Slovensku, vytvoria rovnaké podmienky pre zahraničných i našich investorov - a to sa doteraz, žiaľ, nestalo. Napríklad vo výberových konaniach na dodávky technologických celkov logicky ťaháme za kratší koniec povrazu, najmä na svetových trhoch, kde ani tie najrenomovanejšie značky, globálni hráči, nevkročia bez toho, aby každý ich proexportný krok úverovo nepodporila banka. Musím pochváliť Eximbanku, ktorá v rámci svojich možností intenzívne podporuje podnikateľské aktivity.
Keď odhliadneme od spomínaného automobilového priemyslu, ktoré firmy považujete v strojárskej výrobe za najúspešnejšie na Slovensku?
- Môžem poukázať aj na dobré výsledky podnikov v ostatných odvetviach strojárskej výroby, ako sú výroba ložísk, hydrauliky, obrábacích strojov, náradia, malých nakladačov, naftových motorov, bielej a zdravotníckej techniky, oceľových konštrukcií, gumárenských strojov a energetických zariadení. Ako príklady možno uviesť podniky Sauer-Danfoss, a. s., Matador Automotive, a. s., a PSL, a. s., v Považskej Bystrici, INA Kysuce, a. s., v Kysuckom Novom Meste, Konštrukta Industry, a. s., a Trens, a. s., v Trenčíne, Emerson, a. s., v Novom Meste nad Váhom, WAY Industry, a. s., v Krupine...