TASR/Erika Ďurčová
StoryEditor

Neuralgický úsek začnú stavať až o päť rokov. Autostráda do Košíc bude najskôr v roku 2026

20.09.2017, 14:30
Autor:
TASRTASR
Ešte na začiatku tohto vládneho obdobia predpokladal minister dopravy, že diaľnicu do Košíc dokončia v roku 2020.

Posledný úsek na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami by chcela Národná diaľničná spoločnosť (NDS) začať súťažiť v roku 2021. Ide o problematický úsek Turany - Hubová, ktorý sa nachádza medzi Martinom a Ružomberkom a ako jediný sa v súčasnosti na diaľnici D1 ešte nestavia.

"V prípade pozitívneho vývoja sme schopní v roku 2021 začať súťažiť zhotoviteľa," avizoval na dnešnom stretnutí s novinármi generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin.

Mal by uzavrieť diaľnicu do Košíc

Pri predpokladanom trvaní tendra v lehote 12 mesiacov by sa tak podľa jeho slov mohol úsek začať stavať v roku 2022 a hotový by mohol byť v roku 2026. Spolu s ním by sa tak mohla v roku 2026 dokončiť aj výstavba diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami.

Túto časť diaľnice pritom už roky sprevádzajú komplikácie. Pôvodne bol na úsek zvolený povrchový variant s tunelmi Rojkov a Havran. Mimovládne organizácie však spochybnili posúdenie vplyvu stavby na územia Natura 2000.

Európska komisia v roku 2010 neodobrila financovanie výstavby tejto časti diaľnice cez takzvané projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) Európskou investičnou bankou, ktoré plánovala prvá vláda Roberta Fica.

Problémy sa vlečú

Súhlas EK dostala diaľnica až koncom roka 2012. Brusel prijal opatrenia Slovenska, ktoré mali zmierniť vplyvy diaľnice na životné prostredie. Na jar 2013 sa však na trase budúcej diaľnice pri obci Šútovo zosunula pôda. Opäť sa preto spustilo environmentálne posudzovanie nového trasovania diaľnice.

V máji tohto roku tak ministerstvo životného prostredia vo svojom záverečnom stanovisku k tomuto úseku uviedlo, že súhlasí s variantom cesty s tunelom Korbeľka. K diaľnici sa však následne objavili pripomienky, ktoré súvisia s problematikou spodnej vody.

NDS tvrdí, že vie nájsť riešenie tohto problému a pripomienky nepovažuje za opodstatnené. "Avšak rozumieme pripomienkam, či už od občianskych združení alebo obcí," dodal investičný riaditeľ diaľničnej spoločnosti Ladislav Dudáš.

Diaľničiari preto odhadujú, že aj v ďalších stupňoch prípravy diaľnice, teda napríklad počas získavania územného rozhodnutia a stavebného povolenia nastane opäť diskusia. "Sú zákonné možnosti na to, ako sa dotknuté organizácie, respektíve občania môžu nejakým spôsobom odvolávať a tieto svoje právne možnosti väčšinou aj využívajú," konštatoval Ďurišin.

Pozrite si archívny rozhovor o dostavbe diaľnice do Košíc s Ondrejom Matejom: 

01 - Modified: 2024-10-01 13:30:00 - Feat.: - Title: Desiatky investorov chcú podnikať na východe. Láka ich najmä diaľnica na Ukrajinu 02 - Modified: 2024-09-21 13:28:22 - Feat.: - Title: Ruské úrady po dronovom útoku uzavreli časť diaľnice a museli evakuovať ľudí 03 - Modified: 2024-08-28 15:08:20 - Feat.: - Title: Posledný kúsok diaľnice do Košíc sa komplikuje. Problémy sú v tendri aj u Tarabu, ktorý musí riešiť rozklad 04 - Modified: 2024-08-21 13:58:09 - Feat.: - Title: Slovensko nebude tranzitnou krajinou pre zvyšok EÚ, vysvetľoval Ráž vyššie sadzby mýta 05 - Modified: 2024-08-21 10:46:48 - Feat.: - Title: Vláda schválila zmeny v systéme výberu mýta, kamióny budú platiť za emisie oxidu uhličitého
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. október 2024 08:26