Nemecká prokuratúra v Braunschweigu začala už druhé formálne vyšetrovanie spojené s emisným škandálom automobilky Volkswagen (VW), pričom tentoraz preveruje piatich zamestnancov VW pre podozrenie z daňových únikov. Informovala o tom agentúra Reuters.
VW už čelí vyšetrovaniu pre podvody s hodnotami emisií oxidu dusíka. Najnovšie vyšetrovanie sa týka manipulácie aj s emisiami oxidu uhličitého (CO2), ktoré sa používajú pri výpočte dane z motorových vozidiel.
Prokuratúra teraz skúma, či majitelia modelov VW s úmyselne zníženými emisiami CO2 vďaka tomu platili menšiu daň. Podľa hovorcu prokuratúry škody spôsobené takýmto únikom daní rozhodne nie sú malé.
Obrovský emisný škandál
Najväčšou európskou automobilkou otriasa obrovský emisný škandál. Americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) totiž v septembri obvinila VW, že nainštaloval do 482-tisíc dieselových áut vyrobených v rokoch 2009 až 2015 softvér, ktorý počas testovania umožňoval zamaskovať skutočné hodnoty oxidov dusíka.
Volkswagen neskôr priznal, že na celom svete jazdí zhruba 11 miliónov vozidiel s týmto softvérom. A tento mesiac sa priznal aj k manipulácii s emisiami CO2. Týka sa to približne 800-tisíc vozidiel z produkcie VW.
A ako by toho nebolo dosť, podľa agentúry DPA aj Audi a Porsche, dcérske firmy nemeckého koncernu VW, sa priznali, že do niektorých dieselových motorov nainštalovali softvér, ktorý sa v USA považuje za nelegálny.
Týka sa to približne 13-tisíc modelov Porsche Cayenne a tiež modelov Audi a VW s trojlitrovým motorom. Celkovo ide o 85-tisíc áut dodaných na trh v USA. Porsche kúpila dieselové motory od Audi, ktorá sa v pondelok (23.11.) večer priznala, že v nich môže byť kontroverzný softvér.
Kontroverzný softvér
Tieto nové zistenia ešte zvýšili počet áut z produkcie Volkswagenu, ktoré majú zakázaný softvér. Iróniou je, že len malá časť modelov Porsche má dieselový motor, ale štvrtinu z nich dodala firma na trh v USA. Porsche tento mesiac zastavilo predaj športových modelov Porsche Cayenne s dieselovým motorom.
Volkswagen predtým tvrdil, že kontroverzný softvér je namontovaný len v dieselových motoroch s objemom dva litre. Ale Audi informovala americké úrady, že trojlitrové dieselové motory v jej vozidlách používajú tri softvérové programy a jeden z nich môže byť práve ten zakázaný.
Ale Audi zároveň upozornila, že problematický softvér v trojlitrových motoroch nedokáže rozlíšiť, či je auto v bežnej premávke na ceste, alebo v laboratórnych podmienkach na emisných testoch, ako je to pri nelegálnom softvére v dvojlitrových motoroch.