Dlh Slovenska by sa mohol znižovať rýchlejšie tak, aby klesol pod úroveň sankčných pásiem ešte pred rokom 2020, teda ešte skôr, ako si naplánovala vláda. Tá počíta s poklesom dlhu na 46 percent hrubého domáceho produktu (HDP) až takmer o tri roky.
Vtedy by mal prvýkrát od roku 2012 klesnúť pod spodnú hranicu prvého sankčného pásma. Vo svojej Správe o hodnotení plnenia pravidiel rozpočtovej zodpovednosti a transparentnosti za rok 2016 to konštatuje Rada pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ). Dnes ju vzal na vedomie parlament.
Dlh neklesá dostatočne
Rozpočtová rada skonštatovala, že podobne ako v rokoch 2014 a 2015, aj vlani pokračoval pozitívny trend poklesu pomeru hrubého dlhu verejnej správy k HDP. V apríli tohto roka Eurostat zverejnil, že ku koncu vlaňajška dlh klesol na 51,9 percenta HDP, stále je však v prvom sankčnom pásme podľa ústavného zákona.
Vláda síce predstavuje každoročne opatrenia na jeho zníženie, zatiaľ však neprispeli ku zníženiu mimo týchto pásiem. "Na pokles dlhu mali významný vplyv jednorazové opatrenia. Samotné saldo bez jednorazových vplyvov prispievalo k jeho rastu, pričom vláda nevyužila dodatočné pozitívne vplyvy, najmä vyššie ako rozpočtované daňové príjmy, na zrýchlenie konsolidácie," uvádza rozpočtová rada v správe.
S nižším dlhom nie sme bohatší
RRZ je presvedčená, že dlh by mohol klesnúť rýchlejšie do roku 2020 aj kvôli pretrvávajúcemu priaznivému ekonomickému vývoju. "Pokles dlhu v rokoch 2014 až 2016 neprispel k zlepšeniu čistého bohatstva Slovenska," podotkla rada.
Správa sa venuje aj kritike záväzných výdavkových stropov, ktoré rezort financií zatiaľ nezaviedol. Výdavkové limity sú podľa RRZ dôležitým operatívnym nástrojom riadenia rozpočtu, pričom v čase silného ekonomického rastu vedú k rýchlejšiemu znižovaniu deficitu rozpočtu a naopak, v čase ekonomického spomalenia alebo recesie vytvárajú priestor pre fiškálnu expanziu.
Výdavkové limity
"Potrebu zavedenia záväzných výdavkových limitov zvýrazňuje aj vývoj vo verejných financiách v posledných rokoch, keď sa napriek výraznému nárastu daňových príjmov nad rozpočtované hodnoty nedosiahli ciele deficitu verejnej správy, ide o roky 2014 a 2015, prípadne bolo pozorované zlepšenie deficitu nižšie oproti sume dodatočných príjmov. Ide o rok 2016," skonštatovala rozpočtová rada.
Správa je zameraná aj na hospodárenie samospráv. RRZ skonštatovala, že štát finančne nekryl ich straty, ale na druhej strane pokračoval v zlepšovaní hospodárenia vybraných samospráv poskytovaním úverov za veľmi výhodných podmienok. Za rok 2016 hrozí pokuta predbežne 71 obciam pre nadmerný dlh. Dlh pod zákonom stanoveným limitom mali vlani všetky vyššie územné celky.
Hodnota za peniaze
Z hľadiska transparentnosti rozpočet na roky 2017 až 2019 naplnil podľa RRZ požiadavky zákona. "Za najvýraznejší nedostatok v tejto oblasti považuje RRZ chýbajúce informácie o štátnych podnikoch, resp. podnikoch vo vlastníctve MH Manažment, ktoré by umožnili vyhodnotiť riziká z ich hospodárenia," priblížila rozpočtová rada.
Rozpočet prvýkrát prezentoval aj výsledky projektu Hodnota za peniaze. "Silnejšie previazanie rozpočtu s výsledkami získanými z projektu v ostatných oblastiach by významne zvýšilo transparentnosť opatrení zahrnutých v rozpočte a skvalitnilo odbornú diskusiu o prioritách vlády," dodala RRZ.