Rodičia sa totiž obávajú, že strava v jedálňach nie je pre ich diabetické deti vhodná.
Keď si položíme otázku, či je potrebné pre diabetika osobitne variť, odpoveď bude znieť: Nie. Veď stravovanie sa dá zvládnuť aj v domácich podmienkach, kde nie všetci členovia rodiny majú diabetes. Konzumovať môžu rovnaké jedlo ako oni. Rozdiel spočíva len v tom, že diabetik by si mal počítať sacharidové jednotky (SJ) v jedle a na tanier si naložiť len primeranú porciu úmernú k jeho dávke inzulínu.
Strach zo zmeny
Pri pátraní po dôvodoch, prečo sa deti - diabetici vyhýbajú školskej jedálni som zistila, že problém v stravovaní v škole videli najmä rodičia školákov na prvom stupni, ktorým bol diabetes diagnostikovaný len pred mesiacom alebo dvoma. Rozhodnutie rodičov, aby ich deti nevyužívali školské jedálne, zapríčinila najmä zmena, ktorou bol samotný diabetes, množstvo nových informácií naraz a strach z možných komplikácií (hypoglykémia, hyperglykémia). Ponúkla som im spoluprácu a po krátkom čase si dokázali pomôcť aj sami.
Vyhodnocovala som jedálny lístok na týždeň pre školskú jedáleň a naučila som rodičov zorientovať sa v pokrmoch, ktoré sa podávajú. Pomáhala som upravovať jedálne lístky pre niekoľko školákov - diabetikov. Stretla som sa s kvalitnými jedálnymi lístkami, s pestrým sortimentom pokrmov, primeranými dávkami jedál. Niektoré školské jedálne v jedálnom lístku upresňujú množstvo prílohy pre menšie a väčšie deti a vtedy nie je problém vyhodnotiť SJ a poradiť diabetikovi, či si vybrať menšiu alebo väčšiu porciu zemiakov alebo ryže, či zjesť chlieb k polievke alebo len jeho polovicu.
Keď vieme, ako sa má školák - diabetik stravovať, koľko SJ má v jedle na obed prijať, jedálny lístok v školskej jedálni bez problémov posúdi rodič, neskôr aj samo dieťa.
Školáci vyšších ročníkov, ktorí majú cukrovku už niekoľko rokov, to zvládajú sami. Naučili sa s cukrovkou žiť. Svoju porciu jedla primeranú k dávke inzulínu sami posúdia. Menším žiakom by mali pomáhať rodičia a vedúci školskej jedálne. Už aj malé deti poznajú potraviny a snažia sa počítať SJ v jedle, hoci sú vo veku, keď sa matematiku v škole len začínajú učiť.
Ako servírovať prílohu bez váženia?
Každý kuchár má svoju normu buď v naberačke, v zmrzlinovej porcovačke alebo na základe svojich skúseností veľkosť porcie jednoducho odhadne. V prípade, že zdravému školákovi pridá alebo uberie, nič sa nestane. Keď však dopraje väčšiu porciu diabetikovi, výsledkom bude vyššia glykémia a, naopak, pri menšej porcii hypoglykémia. V prípade diabetika by preto mala byť vždy dodržaná primeraná hmotnosť porcie jedla (zemiakov alebo ryže).
Bezmäsitého jedlo
Sladké jedlo potrebuje veľa inzulínu. Do počtu SJ na obed by bola porcia veľmi malá a náš stravník by sa nenajedol. Oželieme dukátové buchtičky s krémom alebo palacinky s čokoládou a tento deň sa naobeduje školák náhradným jedlom. Jednou z možností je aj polievka s chlebom, obsah SJ možno doplniť malým suchým obedom. Dobrý je aj plátok studeného pečeného mäsa či kurčaťa a primeraný krajec chleba. Chutiť bude aj chlieb s tvarohovou pomazánkou a malá porcia zeleniny. Na doplnenie sacharidového obsahu možno zjesť malú porciu ovocia. Pitný režim treba dodržať čajom z termosky.
Príklad:
Malý diabetik by mal na obed prijať 4 SJ.
1. možnosť: Keď je v ponuke obeda cestovina s hlávkovou kapustou, 4 SJ zodpovedá 280 g porcia.
2. možnosť: 200 g halušiek s bryndzou (2,5 SJ), pohár mlieka (1 SJ), polievka (0,5 SJ).
3. možnosť: 180 g špagiet so syrom alebo 180 g rezancov s tvarohom (4 SJ). Syr a tvaroh sa do počtu SJ nepočíta.
Polievka: riedka - 0,5 SJ, hustejšia - 1 SJ, sladkokyslá - 1,5 - 2 SJ.
Hlavné jedlo: Mäso sa do obsahu SJ nepočíta. Šťava zahustená múkou alebo maizenou - 0,5 SJ. Omáčka - 1,5 SJ (keď je dochutená cukrom).
Porcia uhorkového šalátu - 0 SJ alebo 0,5 SJ (dochutený cukrom)
Zeleninová obloha s kukuricou a hráškom - 1 SJ, mrkvový alebo cviklový šalát - 1 SJ.
Nápoje, ktoré sú súčasťou obeda, sa podávajú sladené cukrom. Odporúčam preto náhradu, napríklad čaj v termoske, ktorým si bude zároveň dopĺňať pitný režim.
Ovocie ako súčasť obeda môže zjesť žiak len vtedy, keď sa vtesná do počtu SJ. V opačnom prípade si ho môže odložiť na olovrant.
Počítanie SJ prílohy |
2 SJ |
3 SJ |
4 SJ |
zemiaky |
130g |
200g |
260g |
zemiaková kaša |
150g |
225g |
300g |
dusená ryža, tarhoňa alebo cestovina |
90g |
135g |
180g |
knedľa |
50g |
75g |
100g |
Mnohí rodičia sa o pracovníkoch v školských jedálňach vyjadrujú pochvalne. Sú však aj prípady, keď rodič neuspeje, pretože niektorí zamestnanci školskej jedálne z obavy, že berú na seba zodpovednosť za glykémiu diabetických detí, nemajú veľkú chuť spolupracovať a dohliadať na ich stravu. Vždy sa však nájde spôsob, ako dieťaťu pomôcť a rodičovi tiež. Väčšina pracovníkov v školských jedálňach sú ľudia na správnom mieste.
Mária Štefáková
diétna sestra NEDÚ, n.o., Ľubochňa