Obdobie konania medzinárodného strojárskeho veľtrhu v Nitre je zvyčajne pre členov vášho zväzu príležitosťou urobiť bilanciu uplynulého roka. Ako dopadla tentoraz?
- Som rád, že po neúrodných rokoch strojárstva v polovici minulého desaťročia sme aj v rámci včerajšieho valného zhromaždenia nášho zväzu mohli v strojárskych kruhoch opätovne potvrdiť, že pozitívne trendy v tomto kľúčovom odvetví slovenského hospodárstva pretrvávajú. Možno to ilustrovať niektorými číslami. V porovnaní s minulým rokom napríklad vzrástol export o 14,8 percenta, tržby o 12,7 a produktivita práce o 17,2 percenta. V rámci členských organizácií zväzu sú tieto čísla ešte o niečo vyššie.
Pozitívny vplyv strojárstva - osobitne automobilového priemyslu - na zahraničnoobchodnú bilanciu nášho štátu, je vo verejnosti pomerne dobre známy, menej sa však zvykne hovoriť o úspechoch ďalších odborov strojárskej výroby. Vari sa tu niet čím pochváliť?
- Pochopiteľne, také úspechy, aké sa spájajú s rozvojom automobilového priemyslu na Slovensku, sú len ťažko opakovateľné pre celé odvetvie strojárstva. Fakticky sa podieľa na celkovom exporte Slovenska vo výške 26,8 percenta, čo vyjadrené v absolútnych číslach predstavuje pozitívne saldo automobilového priemyslu v zahraničnom obchode vyše 26 mld. korún. Najviac k tomu prispelo kladné saldo spoločnosti Volkswagen Slovakia a vyššie zapojenie domácich dodávateľov a subdodávateľov do kooperácie s ňou. Pokiaľ ide o ďalšie odbory strojárstva, som rád, že i tu možno pridať slová chvály. Platí to najmä o firmách v oblasti výroby ložísk, hydrauliky, obrábacích strojov, náradia, malých nakladačov, naftových motorov, bielej techniky, koľajových vozidiel, oceľových konštrukcií a energetických zariadení.
Pôsobí to ako strojárska idyla, ktorá nepozná problémy. Je to tak naozaj?
- Isteže nie a my, strojári, aj nejeden problém, s ktorým sa musíme vyrovnávať, vieme pomenovať. Patria k nim napríklad neúmerný nárast cien a energií, nedostatky Zákonníka práce, zložité získavanie úverov za prijateľných podmienok, ťažkosti so zárukami k akontáciám väčších projektov, nestimulujúca sústava daní a odvodov, ako aj chronicky známe problémy v podobe nestabilnej legislatívy a nedostatočnej vymáhateľnosti práva. Ako vidieť, ten výpočet je dosť dlhý. Ak teda aj za týchto okolností dokáže slovenské strojárstvo napredovať, svedčí to prinajmenšom o jeho životaschopnosti, čo je dobrým prísľubom pre budúcnosť.
StoryEditor