Celkovo však spotreba kávy v domácnostiach mierne klesá. Je to spôsobené aj tým, že milovníci kávy zvyknú chodiť na dobré presso či cappuccino do kaviarní. Ich návštevnosť v posledných rokoch rastie hlavne vo väčších mestách.
Instantná káva a kávové špeciality ako napríklad cappuccino či špeciality typu "2 v 1" sa tešia stále väčšej obľube. Zatiaľ čo v roku 2004 tvorili 35 percent z celkových výdavkov domácností na nákup kávy, v roku 2007 ich podiel stúpol o 12 percent.
Na Slovensku je tiež percentuálne viac domácností kupujúcich instantnú kávu ako v Českej republike alebo v Maďarsku. Intenzita nákupov instantnej kávy je dokonca po Poľsku druhá najsilnejšia spomedzi krajín strednej a východnej Európy.
Nákupy instantnej kávy preferujú skôr mladšie domácnosti žijúce vo väčších sídlach. Mletú kávu kupujú viac staršie domácnosti na vidieku. Rozdiel je aj v mieste nákupu. Kým instantnú kávu kupujú spotrebitelia najmä v modernejších typoch predajní (hypermarkety, supermarkety, diskonty), mletá káva ide na odbyt najmä v menších predajniach.