Akcie typu Jastrab sa policajtom vyplatia. Z pol miliardy korún, ktoré si naplánovali vybrať na pokutách tento rok, im samotné akcie Jastrab zabezpečili už takmer 90 miliónov korún. Zatiaľ posledná akcia sa skončila minulý týždeň. Výsledok? Plus 23 miliónov korún do štátneho rozpočtu. Vladimír Gemela z tlačového odboru Prezídia PZ pripomína, že peniaze z blokových pokút tvoria nosnú časť prostriedkov, ktoré ročne odvedú do štátneho rozpočtu. Policajti napriek tomu tvrdia: akcie na cestách nerobíme pre peniaze. Prečo teda? Kvôli väčšej bezpečnosti. "Ak počas Jastraba klesne úmrtnosť o čo i len jednu smrteľnú dopravnú nehodu, považujeme to za úspech," zdôraznil hovorca prezídia PZ Martin Korch. Pripomenul, že Slovensko sa zaviazalo znížiť do roku 2010 úmrtnosť na cestách o polovicu - do 305 ročne. Jedným z opatrení majú byť práve akcie Jastrab.
Menej nehôd aj obetí
Tento rok to bol už štvrtý Jastrab a na cesty vyslal takmer 7-tisíc policajtov. Podľa polície jazdili vodiči disciplinovanejšie. "Keď porovnáme uplynulý týždeň s rovnakým obdobím minulého roka - znížil sa počet dopravných nehôd o viac než dve stovky." Klesol aj počet usmrtených a zranených. Psychológ Anton Heretik však vysvetľuje: podobné policajné akcie účinkujú počas svojho trvania a krátko po ňom. Neskôr sa už ľudia vracajú k svojim pôvodným návykom. Na určitú skupinu vodičov však nezaberie ani viac policajtov na cestách. "Kto je raz agresor, bude sa vždy správať agresívne," upozornil Heretik. Naznačujú to aj výsledky Jastraba. Policajti prejednali vyše 31-tisíc priestupkov a zadržali 364 vodičských preukazov. Najväčším problémom bola podľa Korcha - ako vždy - neprimeraná rýchlosť. Ani policajná akcia nezabránila vyše 440 vodičom sadnúť si za volant pod vplyvom alkoholu.
Kaliňák chce lepšiu novelu
Väčšiu disciplínu na cestách a prísnejšie postihy za dopravné priestupky mala priniesť novela zákona o pozemných komunikáciách. Vodič mal podľa nej prísť o vodičský preukaz, ak v obci prekročí povolenú rýchlosť o viac ako 30 km/h, alebo vojde na železničné priecestie v čase, keď to nie je povolené. "Sprísnenie sankcií by pomohlo len do istej miery," varuje Heretik. Vždy sa podľa neho nájdu ľudia, ktorí si budú môcť dovoliť prekračovať akékoľvek normy. Spomínaná novela v parlamente narazila na silný odpor - podporilo ju len 39 poslancov. Neúspechom sa skončil aj pokus prepašovať novelu do zákona o horskej službe. Čo teda bude s novými pravidlami pre vodičov? "Výsledná podoba novely zákona o premávke na pozemných komunikáciách je otázkou rokovaní," povedala Natália Hattalová z komunikačného odboru ministerstva vnútra. Predseda Výboru NR SR pre obranu a bezpečnosť Robert Kaliňák je presvedčený, že pôvodný návrh novely bol nesystémový a neodrážal realitu na Slovensku. "Vyzývam ministerstvo vnútra, aby do návrhu zapracovalo všetky pripomienky, napríklad zrušenie možnosti platby v hotovosti priamo na mieste." Pripomeňme, že ak parlament návrh zákona neschváli, nový návrh v tej istej veci možno podľa zákona o rokovacom poriadku NR SR podať najskôr o šesť mesiacov.
Štatistiky nehodovosti mierne klesajú*
Počet dopravných nehôd: 38 784 (o 1 044 menej)
Počet usmrtených osôb: 338 (o 43 menej)
Ťažké zranenie 1 255 (o 176 menej)
Ľahké zranenie 5 712 (o 229 menej)
(Zdroj: PZ SR, *štatistika k 31. augustu 2005, medziročné porovnanie k augustu 2004)
Koľko zarobili akcie Jastrab
Október 2004: 21,4 milióna Sk
November 2004: 7,3 milióna Sk
Február 2005: 20 miliónov Sk
Apríl 2005: 20,7 milióna Sk
Jún 2005: 23 miliónov Sk
September 2005: 23,1 milióna Sk
Spolu: 115,5 milióna Sk
zdroj: PZ SR