StoryEditor

Smart Fortwo na elektrinu

09.10.2006, 00:00

Od novembra 2006 bude Smart Fortwo dostupný aj s elektrickým pohonom. V rámci pilotného projektu si ho čoskoro kúpi vo Veľkej Británii na lízing zhruba sto vybraných zákazníkov.
Svetovú premiéru mal Smart Fortwo ev (elektrické vozidlo) na autosalóne British International Motor Show v júli tohto roku v Londýne. Vyslovene mestské vozidlo poháňa elektromotor s výkonom 30 kW (41 k). Prevádzkové náklady pritom v porovnaní s benzínovým Smartom Fortwo výrazne klesli. A to je čo povedať, veď súčasný benzínový model vyjde približne na 0,06 eura na kilometer, čím už aj tak s prehľadom predbieha konkurenciu. Elektrický Smart Fortwo tieto náklady znižuje na neuveriteľných 0,02 eura na jeden kilometer jazdy. Navyše zaň v centre Londýna netreba platiť emisnú daň.
Logicky sa najlepšie cíti na krátkych trasách v mestskej premávke. Z nuly na 60-kilometrovú rýchlosť vyjde rovnako pohotovo ako jeho benzínový kolega. Maximálna rýchlosť sa pohybuje okolo 120 km/h. Ekonomickosť prevádzky je evidentná: 12 kilowatthodín na 100 kilometrov predstavuje dojazd 110 kilometrov. Aj to potvrdzuje fakt, že Smart Fortwo ev je ideálnym vozidlom na krátke trasy v mestskej premávke. Batéria sa dokáže dobiť z 30 na 80 percent kapacity za tri a pol hodiny. Nabitie na plnú kapacitu trvá menej ako osem hodín, čo sa dá ideálne urobiť v noci. Zástrčka na napájací kábel sa nachádza pod krytom, ktorý v benzínových a dieselových vozidlách zakrýva hrdlo nádrže.
Jedna rýchlosť vystačí na pohyb vpred a jedna je určená na cúvanie. Elektrický pohon si nevyžadoval žiadne komplexné úpravy. Motor sa nachádza v zadnej časti. Prevodovka je obmedzená len na zaradenie druhého stupňa a je rovnako vzadu. Smart Fortwo ev si preto nevyžaduje radiacu páku ako bežná verzia, keďže využíva iba dve rýchlosti: dopredu a na cúvanie.
Ukazovateľ stavu batérie nahradil otáčkomer z bežných vozidiel umiestnený v strede prístrojovej dosky spolu s analógovými hodinami. Viac zmien v modeli ev nie je. Interiér a úložný priestor zostali rovnako priestranné ako predtým. Napájacia jednotka -- batéria typu zebra alebo sodík-nikel chloridová -- sa nachádza na spodku vozidla.
Svoju technologickú spôsobilosť už Smart predviedol v podobe alternatívnych pohonov, vystavených na autosalóne IAA 2005 vo Frankfurte nad Mohanom. Smart Crosstown mal napríklad hybridný pohon, ktorý kombinoval benzínový a elektrický motor. Okrem prototypu Smart Fortwo ev predstavili v Londýne aj Smart Fortwo s pohonom na zemný plyn, mild hybrid a tiež dieselový cdi hybrid.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
14. november 2024 23:22