Krajiny únie už budú môcť porovnávať kvalifikácie v rozličných systémoch vzdelávania a odbornej prípravy EÚ. Umožní to Európsky kvalifikačný rámec, ktorý poskytne spoločný základ na opis kvalifikácií. "Ľudia v Európe čelia príliš často prekážkam, keď sa snažia pohybovať z jednej krajiny do druhej kvôli štúdiu alebo práci, alebo keď chcú nadviazať na už získané vzdelanie alebo odbornú prípravu. Európsky kvalifikačný rámec im tento problém pomôže vyriešiť: rôzne vnútroštátne kvalifikácie v Európe sa stanú zrozumiteľnejšími, a tým sa podporí prístup k vzdelaniu a odbornej príprave," konštatoval Ján Figeľ, komisár pre vzdelávanie, odbornú prípravu, kultúru a viacjazyčnosť.
Návrh je jedným z konkrétnych výsledkov pracovného programu Vzdelávanie a odborná príprava 2010, ktorý vznikol po lisabonskom stretnutí Európskej rady v roku 2000.
Základným prvkom rámca kvalifikácií je osem referenčných úrovní, ktoré opisujú, čo študent vie, chápe a dokáže spraviť, jeho študijné výsledky bez ohľadu na systém, v ktorom kvalifikáciu získal. Mení sa tradičný prístup hodnotenia, kde hrala úlohu najmä dĺžka vzdelávania a typ inštitúcie, význam sa presúva na študijné výsledky. Únia si od zmien sľubuje, že sa zlepší prepojenie medzi potrebami trhu práce (v oblasti poznatkov, zručností a schopností) a ustanoveniami v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy. Malo by sa tiež zjednodušiť uznávanie neoficiálneho a neformálneho vzdelávania. Odstrániť by sa mali aj prekážky pri presune a využití kvalifikácií v rôznych krajinách a systémoch vzdelávania a odbornej prípravy.
Kvalifikačný rámec zahŕňa všeobecné vzdelávanie a vzdelávanie dospelých, odborné vzdelávanie a prípravu, ako aj vyššie vzdelávanie. Osem úrovní pokrýva celý rozsah kvalifikácií od ukončenia povinného vzdelania po najvyššiu úroveň akademického a profesijného alebo odborného vzdelávania a prípravy.
Európsky parlament by mal kvalifikačný rámec schváliť do konca budúceho roka. Členské štáty by mali prispôsobiť svoje vnútroštátne kvalifikačné systémy do roka 2009.
StoryEditor