Elena Kohútiková, členka predstavenstva a vrchná riaditeľka Úseku finančného a kapitálového trhu VÚB, a. s., v pravidelnej rubrike rozoberá najdôležitejšie míľniky firiem na ceste k euru.
Rok, ktorý sa prednedávnom začal, osobne nazývam rokom podnikateľov. Prečo? Je najvyšší čas na to, aby sa podnikateľská sféra s plnou vážnosťou pripravovala na to, že euro sa onedlho stane neoddeliteľnou súčasťou nášho života. Na ceste k euru nás čakajú tri rozhodujúce obdobia a všetky majú jedno spoločné -- musíme sa na ne pripraviť predovšetkým v oblasti informačných systémov. Čím neskôr s prípravami začneme, tým budú pre nás drahšie a vystavujeme sa riziku, že nebudeme včas pripravení -- a ak si prípravy necháme na "posledný čas", tak zaplatíme za ne omnoho vyššiu cenu ako tí, ktorí sa budú pripravovať skôr.
Prvým míľnikom na ceste k euru je obdobie duálneho oceňovania. Toto obdobie sa začne najneskôr mesiac po stanovení konverzného kurzu. Predpokladáme, že konverzný kurz bude Radou Európskej únie stanovený koncom mája alebo začiatkom júna 2008. Obdobie duálneho oceňovania sa začne pravdepodobne od 1. júla 2008. Duálne oceňovanie sa bude týkať každého podnikateľského subjektu, ktorý zamestnáva aspoň jedného zamestnanca. Bude sa týkať aj ministerstiev, škôl, nemocníc, teda každého zamestnávateľa. Ale aj tých subjektov, ktoré poskytujú akékoľvek služby obyvateľstvu, ktoré majú peňažné vyjadrenie, napríklad čistiarní, kaderníkov, opravovní a podobne. Duálne ocenenie sa týka len vzťahu podnik -- zamestnanec, obchodník -- klient , teda tých vzťahov, kde jedným z účastníkov je občan -- fyzická osoba v rôznych podobách -- ako klient, kupujúci či zamestnanec.
Na podmienky duálneho ocenenia musia byť pripravené všetky subjekty a ich technické zázemie tak, aby občanovi dávali informáciu nielen v slovenských korunách, ale aj v eure. Na vyčíslenie hodnoty v eurách sa použije práve konverzný kurz, tak, ako bude stanovený, nezaokrúhlený, ani inak nemodifikovaný. Príkladom pre duálne ocenenie môže byť napríklad výplatná páska. Nie je potrebné, aby boli všetky sumy na výplatnej páske duálne ocenené -- je potrebné však v duálnom ocenení uviesť informáciu o základnej mzde, ale aj o tej časti mzdy, ktorá sa zamestnancovi posiela na účet. Každá informácia musí obsahovať aj konverzný kurz. Iným príkladom je napríklad účet za spotrebu elektrickej energie, plynu, doklad o kúpe tovaru. Všetky tieto doklady musia obsahovať v duálnom ocenení konečnú sumu, ktorú občan či klient platí a konverzný kurz. Aj všetky zmluvy, ktoré bude organizácia v období duálneho oceňovania -- platí povinne do 31. decembra 2009 (nepovinne do 30. 6. 2010) -- s občanom, klientom, zákazníkom uzatvárať a ktoré obsahujú údaj v slovenských korunách, musia mať tento údaj duálne ocenený a musia obsahovať aj konverzný kurz. Týka sa to napríklad zmluvy o úvere, ale aj zmluvy o mzde, ak prijímame nového pracovníka či meníme v tomto období výšku mzdy.
Druhý míľnik
Druhým míľnikom na ceste k euru bude obdobie samotnej konverzie všetkých dát na prelome rokov 2008/2009. Do konca roka 2008 vedieme celé účtovníctvo v platnej mene -- v slovenskej korune. V nej urobíme aj účtovnú závierku za rok 2008. Všetky východiskové účtovné výkazy musíme prekonvertovať konverzným kurzom do eura, aby sme od začiatku roka 2009 mohli účtovať v platnej mene -- v eure. Týka sa to napríklad aj majetku firiem. A na toto musíme mať pripravené informačné systémy. Na prípravu nášho technického a softvérového zázemia pre toto obdobie si každý podnikateľský subjekt a každá organizácia musí zmapovať všetky procesy, ktorých sa zavedenie eura dotýka. Po ich vecnom nadefinovaní prichádza ich nadefinovanie z hľadiska nevyhnutných zásahov do informačných systémov. Na základe toho sa pripraví tzv. europlán. Europlán rozdelíme na jednotlivé etapy jeho napĺňania. Samotné schválenie europlánu by malo byť úlohou najvyššieho vedenia podniku či organizácie. Celý proces implementácie nevyhnutých zmien a celý proces plnenia europlánu by mal zastrešovať poverený člen vedenia organizácie s dostatočnými právomocami tak, aby implementácia europlánu mohla prebiehať bez prerušenia. Súčasťou europlánu by mala byť aj identifikácia rizikových miest a príprava čiastkových rizikových scenárov. Prípravu rizikových scenárov netreba podceňovať, pretože na rozdiel od mnohých iných projektov, ktorým občas pri implementácii tolerujeme "meškanie", príchod eura má pevne stanovený časový harmonogram, a teda nebudeme mať čas na "opravné termíny". Včasná príprava europlánu je potrebná i preto, aby sme si včas vedeli zarezervovať kapacity u externých dodávateľov softvérových zmien v tých prípadoch, v ktorých sme od ich priamej účasti závislí. Nezabúdajme na to, že mnohé softvéry a tých istých dodávateľov používa viac firiem a všetky sa približne v tom istom období budú na nich obracať s požiadavkami na zmeny. Čím skôr si ich služby zabezpečíme, tým si budeme istejší, že celý proces prebehne v pokoji, bez rizík a nervozity. Zároveň si môžeme zabezpečiť tieto služby za prijateľnejšie ceny. Ale ani softvérové zmeny, ktoré si budeme zabezpečovať vlastnými silami, nemusia prebehnúť bez problémov. Je potrebné, len čo začneme, implementácii europlánu podriadiť všetky ostatné požiadavky na úpravy softvérov. Akákoľvek požiadavka na úpravu softvéru musí podliehať odsúhlaseniu v eurotíme. Vyhneme sa problémom, ktoré by mohli vzniknúť tým, že tie isté kapacity, či už ľudské alebo technické, budeme používať na prípravu na euro a zároveň na iné zmeny, čím môže vzniknúť veľa chýb a nepredvídaných udalostí. Skúsenosti z iných krajín, ktoré už procesom zavedenia eura prešli hovoria, že práve úprava informačných systémov bola pre podnikateľskú sféru tým najzložitejším a časovo najnáročnejším procesom. Preto s týmito úpravami treba začať dostatočne včas. Dĺžka času na prípravu závisí, samozrejme, od charakteru činnosti a veľkosti organizácie.
Pri príprave europlánu si stanovme aj dostatočný časový priestor na testovanie. A to nielen vo vnútri firmy a s dcérskymi organizáciami, ale aj s inými inštitúciami, s ktorými máme priame spojenie -- napr. s bankou, daňovým úradom a pod.
Aj konverzia údajov, ktoré zasielame na rôzne inštitúcie -- napr. štatistický úrad, NBS a pod., zaberie svoj čas.
Míľnik tretí
Tretím míľnikom je obdobie duálneho obehu. Týka sa to hlavne podnikov, ktoré pracujú s hotovosťou -- bánk, obchodných organizácií, pôšt, železnice, autobusov a pod. V období duálneho obehu budú tieto organizácie prijímať dve formy tej istej meny -- nominály slovenských bankoviek a mincí -- ktoré sú eurom a platnou menou po prepočítaní konverzným kurzom a eurobankovky a euromince. Vydávať sa v hotovostnom obehu budú iba eurá. Na tento proces sa treba dôkladne pripraviť už pred samotným začiatkom duálneho obehu. Prvou etapou prípravy je naplánovanie dostatočného množstva eurobankoviek a euromincí pre obdobie tzv. predzásobenia. Toto je dôležité preto, aby sme boli schopní od prvého dňa platnosti novej meny zabezpečovať našu činnosť. Druhou etapou prípravy je zabezpečenie technického zázemia, aby sme sa vyhli operačnému riziku. A treťou etapou prípravy je vyškolenie všetkých pracovníkov, ktorí budú s novou menou pracovať. Táto etapa je mimoriadne dôležitá, pretože na rozdiel od eurobankoviek, ktoré sú vo všetkých krajinách rovnaké, v období, keď budeme zavádzať euro, bude možné u nás platiť euromincami 14 alebo 15 krajín eurozóny a k tomu i našimi vlastnými euromincami. A jedno euro bude mať hodnotu okolo 30 korún, čo nie je zanedbateľná suma. Podobne naše registračné pokladnice sa musia prispôsobiť nielen potrebe duálneho oceňovania, ale aj akceptovania duálneho obehu.
Začnime teda s prípravami na príchod eura -- ak sme ešte nezačali -- už dnes. A nezabudnime sa pritom zamyslieť ani nad tým, ako euro ovplyvní naše podnikanie. Pripravme sa na jeho príchod aj v našich podnikateľských zámeroch. Mnohé podniky ušetria na konverzii a kurzových rizikách, mnohé iné, ktoré doteraz práve kvôli konverzii a kurzovým rizikám nepodnikali za hranicami našej krajiny, môžu objaviť veľký priestor na rozšírenie svojich aktivít. Príchodom eura, ktoré bude platnou menou v obrovskom ekonomickom priestore, sa vytvárajú aj pre tieto podnikateľské subjekty veľké možnosti pre rozvoj. Aj tieto otázky budú súčasťou našej "europrípravy" a nemali by sme ich nechávať až na potom.
Týchto niekoľko poznámok týkajúcich sa najväčšej udalosti, ktorá nás o pár mesiacov čaká, ukazuje, že z technickej stránky tento proces nie je jednoduchý. Ale včasnou diagnostikou a plánom implementácie ho zvládneme bez problémov.
MÁTE OTÁZKY O PRÍPRAVE NA EURO?
Napíšte Elene Kohútikovej na Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.