Okolo roku 2010, keď sa dostanú na trh Lightningy II, nebudú mať veľa konkurentov. Skôr naopak, Američania by chceli získať dominantné postavenie a zopakovať fenomenálny úspech strojov F-16, ktorých sa po svete predalo niekoľko tisíc. Práve tieto typy budú v tom čase mnohé letectvá vyraďovať. Hlavným tromfom má byť cena Lightingov II. "S F-35 za 45 miliónov USA ovládnu svetový trh, ak byde vyššia, bude úspech, ak získajú 40 percent voľného trhu so stíhačkami", uvádza správa americkej analytickej spoločnosti Teal Group. Američania však musia dovtedy vyriešiť problém transferu technológií. Neobávajú sa totiž len konkurencie Veľkej Británie, citliví sú aj na Japonsko a Izrael.
Eurofighter Tajfun
Typhoon vyvinuli štyri krajiny - Nemecko, Veľká Británia, Španielsko a Taliansko. Výroba sa rozbehla v roku 2002 a doteraz sa vyrobilo 80 kusov. Zúčastnené štáty by mali kúpiť okolo 620 kusov. Lietať budú aj v Grécku a Rakúsku a záujem majú niektoré bohaté ázijské štáty. Hlavným hendikepom Tajfunu je jeho cena - jeden kus stojí 70 miliónov dolárov.
Suchoj T-50
Ruský medveď sa prebúdza. Po úspešných predajoch lietadiel Suchoj v Indii a Číne má Rusko dosť prostriedkov a know-how, aby si trúflo na vývoj stíhačky nielen podobnej, ale aj vyššej kategórie, akou je Lightning II. Podľa niektorých zdrojov má prototyp T-50 vzlietnuť už v tomto roku. Pre ruský letecký priemysel ide o existenčnú záležitosť - hrozí, že americké stroje novej generácie by ho mohli vytlačiť z tradičných trhov.
Prednosťou ruského stroja by nemala byť len cena (okolo 40 miliónov dolárov), ale jeho parametre, ktorým by mal vyrovnať elitnej americkej stíhačke F-22 Raptor (tá sa predáva zatiaľ len v USA za 150 miliónov). Rusi hľadajú partnerov v Európe, hoci pravdepodobnejšia bude kooperácia s Čínou a Indiou. Obe krajiny využívajú najmodernejšiu ruskú techniku a samy vyvíjajú stíhačky najnovšej generácie, ktoré boli doteraz len doménou technologicky najvyspelejších krajín.
Eurofighter Tajfun | Suchoj T-50 |