StoryEditor

Futbalový sviatok Nemcom hospodársky príliš nepomôže

05.06.2006, 00:00

Nemecko zápasí už niekoľko rokov s nízkym hospodárskym rastom, čo súvisí aj s neochotou spotrebiteľov nákupovať. Nádejou na zlepšenie sú nadchádzajúce majstrovstvá sveta vo futbale. Majú vytvoriť dodatočné pracovné miesta, naplniť hotely a reštaurácie, priniesť nové zákazky pre bezpečnostné firmy a väčší obrat pre obchodníkov.
Zatiaľ sa ale optimistické prognózy celkom nenaplnili.
Sklamaní hoteliéri
Od šampionátu si možno najviac sľubovali hoteliéri a gastronomický priemysel. No z hotelových kapacít, ktoré pre fanúšikov a sponzorov rezervovala svetová futbalová federácia FIFA, sa zaplnia len dve tretiny. Približne 15-tisíc hotelových izieb ostane prázdnych a majitelia hotelov sa obávajú, ako voľné kapacity zaplnia. Kvôli futbalu sa presunulo mnoho tradičných konferencií a ľudia, ktorých futbal nezaujíma, obídu Nemecko v čase futbalovej horúčky veľkým oblúkom.
Hoteliéri ale ešte nestrácajú optimizmus. Majú na to dobrý dôvod, pretože mnoho európskych fanúšikov, ktorí si kúpili lístky na zápasy, si ešte neobjednali žiadne ubytovanie. Veľa fanúšikov si ale myslí, že sa v hoteloch už nebudú nájsť voľné izby a ľudia z okolitých krajín sa môžu rozhodnúť neprespať v Nemecku a hneď po zápase odcestovať späť domov.
To by bolo katastrofou aj pre majiteľov reštaurácií a krčiem. Tí očakávajú výrazné zvýšenie príjmov a určite ich potešilo povolenie predávať alkohol aj v okolí štadiónov počas zápasov. Ak by sa ale Nemecku nedarilo, ostali by závislí na zahraničných návštevníkoch.
Prepadák Goleo
Jednoznačným prepadákom je zatiaľ plyšová hračka Goleo. Maskot Majstrovstiev sveta sa nepredáva podľa očakávania a výrobca plyšových hračiek Nici AG má veľké problémy. Firma zápasla už určitý čas so zlou finančnou situáciou 16. mája vyhlásila bankrot, k čomu svojou troškou prispel aj Goleo, keď namiesto očakávaného zisku 35 miliónov eur priniesol do pokladnice spoločnosti len 14 miliónov.
Nedá sa očakávať, že predaj Golea sa prudko zlepší, najmä keď ho časopis Öko-Test zaradil medzi deväť reklamných produktov MS, ktoré neprešli testom nezávadnosti. V 40 centimetrovej verzii maskota sa našli viaceré škodlivé látky. Nedopadol ale najhoršie, pretože vo fanúšikovskej taštičke na opasok našli dokonca jedovaté kadmium a zmäkčovače.
Rastie chuť nakupovať
Nemci ale vďaka šampionátu dostali chuť nakupovať. Spoločnosťi pre výskum spotreby dokonca tvrdí, že nálada spotrebiteľov je najlepšia od roku 2001. V obrate predajcov sa to ale veľmi neprejavuje. "Nálada je žiaľ lepšia ako obrat," zhodnotil situáciu Hermann Franzen, predseda zväzu predajcov.
Nemci chcú najviac kupovať drahý tovar ako autá, nábytok alebo televízory. Hlavná príčina však nie sú majstrovstvá, ale zvýšeniu dane z pridanej hodnoty od budúceho roku o tri percentá.
K zvýšenému predaju v niektorých oblastiach ale prispieva aj šampionát. Napríklad Adidas už predal namiesto plánovaných 500-tisíc dresov nemeckého národného mužstva viac ako milión a namiesto desať miliónov oficiálnych lôpt Teamgeist už 15 miliónov. Firma Philips v prvom štvrťroku tohto roku zvýšila predaj televízorov o polovicu, Löwe o viac ako tretinu.
Očakávania nezamestnaných
Dlhodobo však môže spotrebu zvýšiť len zníženie nezamestnanosti a s tým spojený pocit finančnej istoty. Práve futbalový sviatok má pomôcť aspoň dočasne znížiť dlhodobo dvojcifernú nemeckú nezamestnanosť. Priemyselná a obchodná komora počíta vďaka šampionátu s vytvorením 60-tisíc nových pracovných miest a o 0,3 percenta vyšším hospodárskym rastom. "Majstrovstvá sveta vo futbale vytvárajú pracovné miesta a rast," píše sa v štúdii komory, ktorú uskutočnila na základe prieskumu v 25-tisíc firmách.
S takýmto jednoznačným tvrdením ale nesúhlasia všetci experti. Hospodársky ústav DIW neočakáva, že sa očakávania naplnia.
FIFA zarobí určite
Na majstrovstvách sveta ale určite veľmi dobre zarobí FIFA. Vďaka predaju práv na televízne prenosy a sponzorom príde k 1,9 miliarde eur. Podľa agentúry Sportcal tak prekoná všetky očakávania, pôvodne asociácia počítala so ziskom "iba" 1,3 miliardy eur.
Najväčší nárast pritom nastal pri predaji práv na priame prenosy. Oproti posledným majstrovstvám v Japonsku a Južnej Kórey je stredoeurópske časové pásmo výhodnejšie pre prenosy do celého sveta. Najviac zaplatili práve Nemci, keď verejnoprávne televízie ARD a ZDF neváhali obetovať 170 miliónov eur.
Vysoké príjmy dosiahne FIFA aj vďaka až do absurdity siahajúcej ochrane oficálnych sponzorov. Napríklad v okolí štadiónov nemôžu byť reklamy žiadnych iných značiek. Fanúšikovia z Kolína nad Rýnom si z tejto politiky vystrelili, keď rozdávali po meste letáky, v ktorých údajne FIFA vyzýva fanúšikov, aby v ochrannej zóne nenosili oblečenie, ktoré nevyrobil oficiálny sponzor, nepili iné nápoje a v žiadnom prípade si nepískali melódie z reklám konkurenčných firiem.

01 - Modified: 2003-03-09 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Škoda Praha zápasí o meno 02 - Modified: 2003-03-09 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Slovensko -- dva svety 03 - Modified: 2003-03-09 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Deti ako prepych 04 - Modified: 2003-03-09 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Stratiť peňaženku stojí ďalšie peniaze 05 - Modified: 2003-03-09 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Od písania k podpisovaniu
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
20. september 2024 15:20